Powstanie jeden z najtrudniejszych odcinków Via Carpatia. Już tylko krok od podpisania umowy
Coraz bliżej do budowy jednego z najtrudniejszych i najdroższych odcinków drogi ekspresowej S19. Pozytywnym wynikiem zakończyła się kontrola przetargu na projekt i budowę tej trasy od węzła Dukla do Barwinka na granicy państwa, którą przeprowadził Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
2022-09-21, 14:07
Kolejnym krokiem, po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, będzie podpisanie umowy. Trasa S19 na tym odcinku, to fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia.
Kryteria oceny ofert
W przetargu złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyła spółka Polaqua, która zaoferowała zrealizowanie tego odcinka Via Carpatia za ponad półtora miliarda złotych.
Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 procent), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.), a także termin realizacji kontraktu (10 procent).
Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
REKLAMA
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, w systemie Projektuj i buduj. Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości przekraczającej 18 kilometrów o przekroju dwujezdniowym - dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą drogą krajową numer 19.
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości około 35 metrów od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt; cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
Via Carpatia połączy Europę Północną i Południową
Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
- Via Carpatia wydłuży się o blisko 20 km. Drogowcy mogą podpisać kolejny kontrakt
- Kolejne przetargi na budowę Via Carpatii. Odcinek podkarpacki to wyzwanie dla drogowców
- Dwa odcinki S19 na Lubelszczyźnie. GDDKiA podpisała umowy
Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Cały polski odcinek tej trasy będzie miał parametry drogi ekspresowej.
Aleksander Pszoniak, PR24, akg
REKLAMA