Rośnie import rosyjskiej ropy do Włoch, Grecji i Rumunii. Czy limit cenowy zmieni ten trend?

2022-12-05, 08:40

Rośnie import rosyjskiej ropy do Włoch, Grecji i Rumunii. Czy limit cenowy zmieni ten trend?
Mechanizm wprowadzenia limitu ceny rosyjskiej ropy opiera się na zakazie ubezpieczania transportu rosyjskiej ropy po cenie wyższej niż wyznaczony limit. Foto: Shutterstock/StockStudio Aerials

Państwa G7 i UE wprowadziły limit cenowy na handel rosyjską ropą na poziomie 60 USD za baryłkę. Rosja przekierowuje dostawy do Indii i Chin. Paradoksalnie, rośnie też liczba rosyjskich statków dostarczających ropę do Włoch, Grecji i Rumunii.

Ustalona wartość 60 USD jest niższa od średnich cen rosyjskiej ropy Urals, osiąganych w listopadzie (około 74 USD/b) i jest poniżej ceny Urals przyjętej w budżecie Federacji Rosyjskiej na 2022 r. (62,2 USD/b).

"Od początku inwazji na Ukrainę co najmniej 33 proc. morskiego transportu rosyjskiej ropy było realizowane tankowcami pływającymi pod maltańskimi, greckimi, cypryjskimi i chorwackimi banderami. Według analiz organizacji pozarządowej Global Witness, jeszcze więcej, bo nawet 46 proc. eksportu rosyjskiej ropy w październiku 2022 r. odbywało się przy udziale statków i przedsiębiorstw zarejestrowanych na Cyprze, Grecji i Malcie. Sprzeciw tych państw w ramach UE wobec ustanowienia niskiego, efektywnego progu cenowego na ropę z Rosji wynika z biznesowych korzyści z jej przewozu i pośrednictwa, które wzrosły po inwazji na Ukrainę ze względu na spadek importu ropociągami do UE. Władze Cypru obawiają się, że tankowce dotychczas pływające pod cypryjską banderą zostaną przerejestrowane do Liberii i innych państw spoza UE. Część obsługujących proces przedsiębiorstw, jak cypryjska SCF Managment Ltd, jest bezpośrednio powiązana z kapitałem rosyjskim (grupa PAO Sovkomflot)" - napisano w notatce PIE.


Miejsca rozładunku ropy. Źródło: PIE Miejsca rozładunku ropy. Źródło: PIE

Nowe kierunki dostaw

Eksport ropy z Rosji do Indii i Chin mógł wzrosnąć od momentu inwazji ponad dwukrotnie, o 204 mln baryłek. Według danych ONZ, od chwili rosyjskiej inwazji na Ukrainę wolumen importu rosyjskiej ropy do UE od marca do sierpnia 2022 r. spadł co najmniej o 9 proc. r/r i proces ten nasilał się. W październiku 2022 r. kraje UE sprowadziły już tylko 4,97 mln ton ropy z Rosji, czyli o 28 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Analiza portów docelowych tankowców wypływających z  rosyjskich portów w  okresie marzec-październik 2022 r. pozwala stwierdzić, że co najmniej 28 mln ton rosyjskiej ropy mogło zostać przekierowane z UE do Chin. W Chinach w tym okresie import z Rosji drogą morską zwiększył się o 38 proc. r/r, w Indiach 5-krotnie, a w Turcji o 45 proc. Wzrosła także liczba statków przywożących rosyjską ropę do Włoch (o 32 proc.), Grecji (o 33 proc.) i Rumunii (o 24 proc.).


Bandery tankowców przewożących rosyjską ropę. Źródło: PIE Bandery tankowców przewożących rosyjską ropę. Źródło: PIE

Ustalenie limitu cenowego może doprowadzić do zmniejszenia dostaw surowca do europejskich krajów w zależności od kształtowania się wolnorynkowych cen surowca. Rynkowa cena powyżej ustalonego przez UE i G7 pułapu powinna spowodować nieopłacalność transportu ropy przez Europę. Każda cena poniżej pułapu, powiększona o koszty transportu i składowania, powinna zachęcać do transportu przez UE.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ Reuters/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej