Kto pogłębi tor wodny w porcie w Elblągu? Gróbarczyk: będziemy negocjować z właścicielami portowych gruntów
- Nie zamierzamy nacjonalizować portu w Elblągu; w niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje ws. współpracy biznesowej z właścicielami gruntów znajdujących się w porcie - zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
2023-05-21, 10:33
Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek kończy się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Resort infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.
Propozycja dokapitalizowania
Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.
Wiceszef resortu infrastruktury poinformował, że w związku z niemożnością zawarcia porozumienia w władzami miejskimi, wkrótce rozpoczną się negocjacje z właścicielami gruntów leżących w porcie.
- Absolutnie nie myślimy o nacjonalizacji. Jeśli wejdziemy we współpracę, to tylko na zasadach biznesowych. W niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje z poszczególnymi właścicielami tych gruntów, jeśli miasto nie chce działać w tym zakresie. Mamy zamiar współpracować z operatorami - powiedział Gróbarczyk.
"Zaproponujemy dogodne warunki"
Urząd Miasta w Elblągu niedawno informował, że w strukturze własnościowej terenów portowych w Porcie Elbląg 46 proc. należy do przedsiębiorców prywatnych, 30 proc. jest własnością komunalną, a 24 proc. leży w gestii Skarbu Państwa.
- Rzeka Elbląg będzie pogłębiona do końca roku. Gróbarczyk: jest jeszcze czas na negocjacje w sprawie portu
- Władze Elbląga nie chcą, by port przejęło państwo. "Prezydent przy wsparciu PO i Lewicy hamuje rozwój miasta"
- Zaproponujemy im dogodne warunki inwestycji i modernizacji nabrzeży, żeby mogli wykorzystać je w ramach przeładunków. Musimy zawiązać odpowiednie umowy z operatorami, czy właścicielami gruntów w porcie. Niebawem będziemy zapraszać ich do współpracy. Zastosujemy to samo rozwiązanie, które jest wykorzystywane w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, że te inwestycje będą bardzo korzystnie rozliczane jeśli chodzi o wsparcie. Myślę, że zainteresowanie będzie duże (...). - wyjaśnił Marek Gróbarczyk.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września ub. roku.
PAP/IAR/PR24/akg
REKLAMA