Szpital 360, czyli jak ograniczyć koszty prowadzenia podmiotów leczniczych
Poprawa bezpieczeństwa w szpitalach i budowanie zdrowych relacji między pacjentem a personelem medycznym. Takie są cele nowego projektu TUW PZUW „Szpital 360”. Pomysły, które ubezpieczyciel wciela w życie, wyprzedzają niektóre rozwiązania projektowane w ustawie o jakości zdrowia.
2023-05-31, 16:45
Prewencja to podstawa
„Szpital 360” to projekt prewencyjny, który ma za zadanie wypracować model zarządzania ryzykiem medycznym w podmiotach medycznych. Jak mówi Piotr Daniluk, dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym w TUW Polskim Zakładzie Ubezpieczeń Wzajemnych, taki model jest potrzebny z prostej przyczyny: lepiej bowiem zapobiegać niż leczyć.
Posłuchaj
- Przez ten model chcielibyśmy przeciwdziałać zdarzeniom, które mogą zaistnieć w przyszłości i w tym celu zakładamy takie wielowymiarowe monitorowanie elementów, które jednoznacznie wpływają na ryzyko medyczne.
Identyfikacja i eliminacja ryzyka
Pierwszym elementem tego procesu są tzw. wizytacje medyczne, prowadzone przez lekarzy z dużym doświadczeniem medycznym i ubezpieczeniowym. Takie wizytacje mają na celu zapoznanie się z danym szpitalem, procedurami, które tam obowiązują, sposobem prowadzenia dokumentacji medycznej, etc. Na tej bazie proponowane są proponowane działania, eliminujące słabe punkty. Niektóre problemy można rozwiązać od ręki, część wymaga większych wysiłków.
REKLAMA
- Zależy nam także na tym, aby uczulić personel medyczny na to, że bezpieczeństwo pacjentów, to także ich bezpieczeństwo i tu jest kwestia choćby odpowiedniego prowadzenia dokumentacji medycznej, higieny rąk czy odpowiedniej interpretacji badań specjalistycznych – dodaje Piotr Daniluk.
Fokus na pacjenta
"Szpital 360" ma w sposób holistyczny podchodzić do bezpieczeństwa i stąd tez TUW PZUW zdecydował się włączyć do tego „kręgu” badania opinii pacjentów. Ubezpieczyciel pod tym względem wyprzedza rozwiązania w dyskutowanej ustawie o jakości opieki zdrowotnej. Opinie pacjentów są kluczowe dla poprawy jakości opieki zdrowotnej.
- To pacjent jest podmiotem i ważne jest to, jak on postrzega leczenie, jak personel medyczny komunikuje się z pacjentem, jak przekazuje mu informacje odnoście leczenia, czy angażuje go w proces diagnostyczno-terapeutyczny – wyjaśnia ekspert.
Ankiety będą całkowicie anonimowe, a pacjent będzie je wypełniał dopiero po wypisie ze szpitala.
REKLAMA
PR24/Błażej Prośniewski/sw
REKLAMA