Nowe perony, tunel, ułatwienia dla niepełnosprawnych. Przebudowa stacji w Ostródzie

Stacja kolejowa w Ostródzie w województwie warmińsko - mazurskim zostanie wyremontowana. Zarządca sieci kolejowej PKP PLK podpisały umowę na realizację prac. Przebudowane zostaną wszystkie perony, a także tunel pod torami. Dziś stacja jest zaniedbana i kontrastuje z odnowionym przez lokalny samorząd budynkiem dworca.

2023-08-04, 14:40

Nowe perony, tunel, ułatwienia dla niepełnosprawnych. Przebudowa stacji w Ostródzie
Trwa modernizacja dworców kolejowych w Polsce.Foto: twitter/PKP PLK

Stacja kolejowa w Ostródzie od wielu lat wymaga remontu. Tunel pod torami jest wysłużony i zniszczony. W złym stanie są także perony. W oczy rzucają się między innymi ubytki w nawierzchni. Są też za niskie, co sprawa, że wsiadanie i wysiadanie z pociągu jest mało komfortowe.

Przebudowa sześciu torów

Problemem są także wysłużone elementy infrastruktury kolejowe na dworcu. Zarządca sieci - PKP Polskie Linie Kolejowe od kilku lat myślą o modernizacji. Jednak uzyskanie finansowania umożliwia przeprowadzenie tej inwestycji.

Plan zakłada, że przebudowanych zostanie sześć torów i dwa perony. Będą one miały 76 centymetrów wysokości zamiast obecnych 30 centymetrów. Przebudowana zostanie infrastruktura towarzysząca — sieć trakcyjna i urządzenia sterujące ruchem kolejowym.

Przebudowany zostanie również tunel pod torami. Powstanie nowy odcinek, od strony ulicy Słowackiego, który umożliwi wyjście na peron numer 1 za wschodnią ścianą budynku dworca, w którym obecnie znajduje się wyjście z tunelu.

REKLAMA

Ułatwienia dla niepełnosprawnych

Przy każdym peronie pojawią się windy, co ułatwi korzystanie z nich osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom z ciężkimi bagażami i wózkami dziecięcymi. Znikną też historyczne zadaszenia wejść do tunelu - zostaną wykorzystane jako zadaszenia stojaków rowerowych od strony ulicy 11 Listopada i ulicy Słowackiego. Na peronach zostaną ustawione nowe wiaty. Zniknie pas zieleni, który dziś zdobi perony.

W przetargu na wykonanie prac wystartowały cztery firmy: Porr, Torpol, Budimex i PPM-T z grupy PLK. Ostatecznie po licytacji elektronicznej najwyżej została oceniona ofertaTorpolu, opiewająca na ponad  254  milionów złotych. Kolejarze podpisali także umowę z firmą Koltech, która będzie nadzorować prace. Jej wartość, to 9 milionów złotych.

Przebudowa nie tylko ma poprawić komfort pasażerów, ale także przepustowość. Po zakończeniu prac będzie możliwe przyjęcie przez stację większej liczy pociągów.

Ostróda szczyci się odnowionym kilka lat temu budynkiem dworca. Został on przejęty przez lokalny samorząd. Ten postarał się o unijną dotację. Koszt prac wyniósł pięć milionów złotych, z czego półtora miliona pochodziło z wkładu własnego, a pozostałe 3,5 miliona złotych z unijnych funduszy.

REKLAMA

Zakończenie inwestycji jest planowane na 2026 rok.

Czytaj także:

Aleksander Pszoniak/IAR/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej