Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego zakończona. To element europejskiego korytarza transportowego

2023-08-31, 11:20

Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego zakończona. To element europejskiego korytarza transportowego
GDDKiA ogłosiła oddanie do użytku nowej drogi.Foto: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Zakończyła się budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Rano drogowcy oddali do użytku drugą jezdnię tej inwestycji. Cała budowa kosztowała 193 miliony złotych. Otrzymała ona wsparcie z funduszy unijnych w wysokości 119 milionów złotych. Dziś cała trasa ma parametry drogi ekspresowej. Jest ona elementem europejskiego korytarza transportowego w sieci TEN – T.

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17 ma prawie 10 kilometrów długości. Była budowana w dwóch etapach - po jednej jezdni. Wszystko dlatego, że początkowo obwodnica miała być drogą jednojezdniową. Decyzja o zwiększeniu finansowania, a co za tym idzie dobudowie drugiej jezdni zapadła w 2015 roku.

Za inwestycję, najpierw z jedną jezdnią, była odpowiedzialna firma Mota Engil. Pierwsza jezdnia została oddana do ruchu w 2021. Wybudowano wówczas trasę o długości 9,6 kilometra z węzłami dostosowanymi do docelowego przekroju.

Budowę drugiej jezdni zlecono temu samemu wykonawcy na podstawie aneksu do umowy. W tym przypadku chodziło o wybudowanie 5,4 kilometra drogi.

Korytarz transeuropejski

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych wskazuje, że celem inwestycji jest między innymi stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, który zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach tej sieci.

Innym celem jest poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału i usług, wpływające na wzrost konkurencyjności, a także
odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi.

Jednym z najważniejszych celów jest też usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Droga ekspresowa S17 rozpoczyna się na południowo - wschodnich przedmieściach Warszawy i prowadzi w stronę Lublina. Jej docelowa długość ma przekroczyć 300 kilometrów.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ Aleksander Pszoniak/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej