Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego zakończona. To element europejskiego korytarza transportowego

Zakończyła się budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Rano drogowcy oddali do użytku drugą jezdnię tej inwestycji. Cała budowa kosztowała 193 miliony złotych. Otrzymała ona wsparcie z funduszy unijnych w wysokości 119 milionów złotych. Dziś cała trasa ma parametry drogi ekspresowej. Jest ona elementem europejskiego korytarza transportowego w sieci TEN – T.

2023-08-31, 11:20

Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego zakończona. To element europejskiego korytarza transportowego
GDDKiA ogłosiła oddanie do użytku nowej drogi.Foto: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17 ma prawie 10 kilometrów długości. Była budowana w dwóch etapach - po jednej jezdni. Wszystko dlatego, że początkowo obwodnica miała być drogą jednojezdniową. Decyzja o zwiększeniu finansowania, a co za tym idzie dobudowie drugiej jezdni zapadła w 2015 roku.

Za inwestycję, najpierw z jedną jezdnią, była odpowiedzialna firma Mota Engil. Pierwsza jezdnia została oddana do ruchu w 2021. Wybudowano wówczas trasę o długości 9,6 kilometra z węzłami dostosowanymi do docelowego przekroju.

Budowę drugiej jezdni zlecono temu samemu wykonawcy na podstawie aneksu do umowy. W tym przypadku chodziło o wybudowanie 5,4 kilometra drogi.

Korytarz transeuropejski

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych wskazuje, że celem inwestycji jest między innymi stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, który zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach tej sieci.

Innym celem jest poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału i usług, wpływające na wzrost konkurencyjności, a także
odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi.

Jednym z najważniejszych celów jest też usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Droga ekspresowa S17 rozpoczyna się na południowo - wschodnich przedmieściach Warszawy i prowadzi w stronę Lublina. Jej docelowa długość ma przekroczyć 300 kilometrów.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ Aleksander Pszoniak/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej