Best-Review sprzedawała recenzje bez testowania produktów. UOKiK: firmie grozi wysoka kara pieniężna

2023-11-13, 11:55

Best-Review sprzedawała recenzje bez testowania produktów. UOKiK: firmie grozi wysoka kara pieniężna
uokIk: jeśli zarzuty wobec firmy się potwierdzą, to Best-Review grozi kara do 10 proc. obrotu. Foto: Shutterstock/MOZCO Mateusz Szymanski

Firma Best-Review wprowadzała konsumentów w błąd, sprzedając gotowe recenzje bez przetestowania produktów - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą, firmie grozi kara do 10 proc. obrotu. 

Urząd poinformował w poniedziałek, że firma Best-Review wprowadzała konsumentów w błąd, sprzedając gotowe recenzje bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Dodano, że zlecający "często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli".

Znane portale i serwisy

UOKiK wyjaśnił, że wykupione przez klientów pozytywne opinie zamieszczano w wizytówkach Google Maps bądź na portalach takich jak: znanylekarz.pl, opineo.pl, oferteo.pl, ceneo.pl, wakacje.pl, TripAdvisor, Google Play, a także na serwisach społecznościowych (Facebook). Zaznaczono, że klient decydował o częstotliwości zamieszczania i długości opinii, a tym samym finalnych kosztach usługi.

"W ocenie Prezesa Urzędu opisane praktyki mogły mieć wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe, które w rezultacie działalności przedsiębiorcy oparte były na nieprawdziwych informacjach. Co więcej, poszkodowani mogli być nie tylko kupujący, których wprowadzano w błąd fałszywymi ocenami czy recenzjami, ale także konkurencyjne przedsiębiorstwa" - przekazał Urząd.

W komunikacie podkreślono, że jeśli zarzuty wobec firmy się potwierdzą, to Best-Review grozi kara do 10 proc. obrotu.

Obowiązuje unijna dyrektywa

Urząd przypomniał, że od początku br. obowiązują w Polsce przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada m.in. większą przejrzystość zakupów w internecie. Jedną ze zmian jest uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów, a przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów i usług musi podać, czy je weryfikuje.

"Jeśli tak, to powinien poinformować w jaki sposób sprawdza ich autentyczność, a także czy zamieszcza je wszystkie, również te negatywne" - podał UOKiK.

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej