Best-Review sprzedawała recenzje bez testowania produktów. UOKiK: firmie grozi wysoka kara pieniężna
Firma Best-Review wprowadzała konsumentów w błąd, sprzedając gotowe recenzje bez przetestowania produktów - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą, firmie grozi kara do 10 proc. obrotu.
2023-11-13, 11:55
Urząd poinformował w poniedziałek, że firma Best-Review wprowadzała konsumentów w błąd, sprzedając gotowe recenzje bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Dodano, że zlecający "często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli".
Znane portale i serwisy
UOKiK wyjaśnił, że wykupione przez klientów pozytywne opinie zamieszczano w wizytówkach Google Maps bądź na portalach takich jak: znanylekarz.pl, opineo.pl, oferteo.pl, ceneo.pl, wakacje.pl, TripAdvisor, Google Play, a także na serwisach społecznościowych (Facebook). Zaznaczono, że klient decydował o częstotliwości zamieszczania i długości opinii, a tym samym finalnych kosztach usługi.
"W ocenie Prezesa Urzędu opisane praktyki mogły mieć wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe, które w rezultacie działalności przedsiębiorcy oparte były na nieprawdziwych informacjach. Co więcej, poszkodowani mogli być nie tylko kupujący, których wprowadzano w błąd fałszywymi ocenami czy recenzjami, ale także konkurencyjne przedsiębiorstwa" - przekazał Urząd.
REKLAMA
Obowiązuje unijna dyrektywa
Urząd przypomniał, że od początku br. obowiązują w Polsce przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada m.in. większą przejrzystość zakupów w internecie. Jedną ze zmian jest uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów, a przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów i usług musi podać, czy je weryfikuje.
"Jeśli tak, to powinien poinformować w jaki sposób sprawdza ich autentyczność, a także czy zamieszcza je wszystkie, również te negatywne" - podał UOKiK.
- UOKiK rozmawia ze światowymi gigantami. Chodzi o reklamy alkoholu i hazardu w mediach społecznościowych
- UOKiK nałożył w tym roku kary w wysokości 33 mln zł. Wysłał też ostrzeżenia do przedsiębiorców
- Pośrednictwo zamiast sklepu online. UOKiK dopatrzył się nieuczciwych praktyk i nałożył karę
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA