Branża lotnicza w turbulencjach. Będą musieli przekazywać dane pasażerów

2024-02-06, 09:22

Branża lotnicza w turbulencjach. Będą musieli przekazywać dane pasażerów
Według gazety, problem, który może doprowadzić do upadłości wiele firm, dotyczy wszystkich linii operujących w Polsce.Foto: Shutterstock/ Anton Brehov

Koniec dwuletniej ochrony przewoźników lotniczych w Polsce. Od wtorku Straż Graniczna ma egzekwować milionowe kary za nieprzekazanie danych pasażerów. Poprzedni rząd zostawił obecnemu tykającą bombę.

"Rzeczpospolita" przypomina, że do 5 lutego Polska zawiesiła egzekucję kar finansowych nakładanych na przewoźników lotniczych przez Straż Graniczną za nieprzekazywanie danych pasażerów w latach 2018-2020 - to wymóg wprowadzony ustawą o PNR (Passenger Name Record) w całej Europie od 2018 r.

"Zgodnie z ustawą każdy przewoźnik lotniczy lądujący w Polsce i startujący z Polski musi przekazać szczegółowe dane swoich pasażerów do Straży Granicznej od 48 do 24 godzin przed lotem. Za ich brak kara administracyjna wynosi 20 tys. zł za każde pojedyncze naruszenie - w sumie (start i lądowanie) wynosi aż 40 tys. zł za jeden lot" - napisano.

Jak zauważył dziennik, system zaczął obowiązywać, choć przewoźnicy wskazywali m.in. na trudności w podłączaniu się do niego. "Przez dwa lata poprzedni rząd nie podjął decyzji, co zrobić z dziesiątkami tysięcy lotów zrealizowanych przez ponad 260 spółek lotniczych, na które nałożono wysokie kary finansowe - po 40 tys. zł za jeden lot" - napisano.

Brak porozumienia z branżą

Poprzedni Sejm nowelizacją odsunął egzekucję o dwa lata, by w tym czasie rząd Mateusza Morawieckiego wypracował porozumienie z branżą. To jednak nie nastąpiło.

"Od dziś Straż Graniczna musi ściągać należności, które - według przewoźników lotniczych - wraz z odsetkami sięgają już ponad 2 mld zł. I będzie to robić" - pisze "Rz".

Cytowany przez gazetę rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej mjr Andrzej Juźwiak mówi, że "organ administracji publicznej obowiązany jest bez zbędnej zwłoki podjąć i prowadzić postępowania administracyjne". "Tym samym SG jest zobligowana do podjęcia działań, w tym również egzekucyjnych" - potwierdza "Rz" Juźwiak.

Według gazety, problem, który może doprowadzić do upadłości wiele firm, dotyczy wszystkich linii operujących w Polsce. Kary nałożono m.in. na LOT, Lufthansę, SAS, Emirates, Air France, Wizz Air i Ryanair, a także Enter Air i DHL.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

Wróć do strony głównej