Nowe sankcje mogą zaboleć Moskwę. Uderzą w kluczowy sektor

Jak wynika z wewnętrznego dokumentu Unii Europejskiej, planowane jest nałożenie sankcji na największą państwową rosyjską firmę żeglugową Sowkomfłot, co powinno utrudnić Kremlowi finansowanie agresji na Ukrainę. 

2024-06-12, 15:27

Nowe sankcje mogą zaboleć Moskwę. Uderzą w kluczowy sektor
Rosyjski statek przewożący ropę naftową do zachodniej Europy z bałtyckich portów.Foto: Shutterstock/MartinLueke

Do dokumentu wewnętrznego Unii Europejskiej dotarła agencja Bloomberg, która podała także, że Sowkomfłot jest kluczowym morskim przewoźnikiem rosyjskiej ropy naftowej i skroplonego gazu.

Po nałożeniu przez państwa Zachodu ograniczeń na eksport ropy z Rosji Moskwa zaadaptowała się do restrykcji poprzez korzystanie z tzw. floty cienia - starych tankowców, w wielu przypadkach już wcześniej przeznaczonych do zezłomowania, których operatorami są nieznane firmy, często utworzone po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Dzięki nim Rosja mogła sprzedawać ropę azjatyckim odbiorcom. Stosowane są również takie fortele, jak wyłączanie przez statki systemów automatycznej identyfikacji (AIS), przeładunek ropy na pełnym morzu, a nawet zmienianie nazw tankowców.

Unia powoli za USA

"Unijny projekt idzie w ślad za wcześniejszymi krokami Waszyngtonu - w tym roku USA nałożyły sankcje na Sowkomfłot i kilkanaście powiązanych z tą firmą tankowców. W unijnym projekcie proponuje się obłożenie sankcjami 13 jednostek wykorzystywanych do przewozu towarów dla sektora zbrojeniowego oraz do transportu ropy" - poinformował Bloomberg.

Według danych z maja 2022 roku Sowkomfłot dysponował własną i czarterowaną flotą składającą się ze 134 statków - przypomniał niezależny rosyjski portal Moscow Times. 

Czytaj także:

PAP/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej