CPK z unijnym dofinansowaniem. To ułatwi start inwestycji
Spółka Centralny Port Komunikacyjny otrzymała łącznie 500 mln zł unijnego wsparcia na realizowane przez siebie projekty kolejowe - poinformował we wtorek na konferencji członek zarządu CPK Marcin Michalski.
2024-08-20, 15:30
- Dotychczas spółka CPK na realizację projektów kolejowych z CEF (unijny instrument Łącząc Europę) pozyskała finansowanie w kwocie około 500 mln zł - powiedział Michalski.
Michalski przypomniał, że w lipcu spółka CPK ogłosiła przetarg na wykonawcę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości i trwają już prace przy komorze startowej dla maszyny, która będzie drążyła tunel. CPK zakłada, że otwarcie ofert w tym przetargu nastąpi we wrześniu.
Tunel dla CPK
Tunel dalekobieżny CPK pod Łodzią to kluczowy element tzw. Y, czyli projektowanej trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Tunel będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
- To jest nasz najbardziej zaawansowany projekt. W 2032 roku, po zakończeniu budowy odcinka Warszawa-Łódź, czas przejazdu skróci się do około 40 minut pomiędzy miastami - dodał Marcin Michalski z zarządu CPK.
REKLAMA
Jaką formę ma spółka CPK?
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.
Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Trójskok w nowoczesność
- Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników - mówił premier Donald Tusk na konferencji 26 czerwca 204 roku.
REKLAMA
Początkiem budowy nowoczesnej, zrewidowanej sieci transportowej będzie budowa kolejowego „Y” – sieci kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Jednocześnie, dzięki wprowadzonym modyfikacjom przebiegu planowanych linii kolejowych, radykalnie zmniejszy się liczba koniecznych wywłaszczeń. Oparte na realnych założeniach lotnisko w Baranowie, połączone nie tylko koleją, ale i rozbudowaną autostradą, będzie – jak podkreślali wszyscy uczestnicy konferencji – najnowocześniejszym portem lotniczym w Europie.
Premier Donald Tusk zapowiedział także inwestycje w rozbudowę lotniska im. Chopina w Warszawie i modernizację lotnisk regionalnych, w tym Modlina.
Rozbudowa lotniska Chopina jest rozwiązaniem pomostowym do czasu uruchomienia nowego lotniska centralnego. Zaniechania inwestycyjne na lotnisku Chopina w latach 2018-2019 skutkują problemami związanymi z przepustowością portu. Kluczowe dla Polskich Linii Lotniczych LOT jest stworzenie warunków w których, narodowy przewoźnik mógłby dynamicznie rozwijać się do 2032 roku, czyli daty uruchomienia CPK.
PR24/PAP/mat. pras. CPK/sw
REKLAMA
REKLAMA