Porozumienie o współpracy przy wdrażaniu ekologicznych rozwiązań. Umowa Orlenu z LOT-em
Samoloty LOT-u będą zasilane ekologicznym paliwem. Przewoźnik podpisał porozumienie z PKN Orlen. Dzięki realizowanej w Płocku instalacji uwodornienia olejów roślinnych PKN ORLEN od 2025 roku będzie oferował liniom lotniczym niskoemisyjne paliwo.
2022-07-11, 14:15
Innowacyjny produkt będzie wytwarzany z posmażalniczych olejów spożywczych. Paliwo to pozwala na ograniczenie do 80 procent emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym i jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych.
Neutralność emisyjna
PKN ORLEN i PLL LOT podpisały porozumienie o współpracy przy wdrażaniu ekologicznych rozwiązań, pozwalających na spełnienie wymagań unijnego pakietu Fit for 55. Przyjęta przez IATA, czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych uchwała NetZero zakłada, że do 2050 roku przewoźnicy osiągną neutralność emisyjną.
Jedną z odpowiedzi na wyzwania stojące przed branżą jest wykorzystanie technologii uwodornienia olejów roślinnych, która umożliwia przekształcenie surowców takich jak oleje roślinne, zużyte oleje posmażalnicze czy oleje z alg w biopaliwo lub w biokomponent do paliwa lotniczego. Dzięki realizowanej w płockiej rafinerii inwestycji, PKN ORLEN będzie w stanie wyprodukować nawet do 300 tysięcy ton uwodornionego oleju rocznie. To odpowiednik około 50 procent paliwa lotniczego produkowanego rocznie przez Grupę ORLEN.
Nowa generacja paliw lotniczych
Paliwo o nazwie "SAF" pod względem chemicznym jest zbliżone do konwencjonalnych paliw do silników odrzutowych. Może być mieszane z paliwem konwencjonalnym lub dodawane do niego.
REKLAMA
- Branża lotnicza doskonale pokazuje skalę zmian, jakie zachodzą w całej branży energetyczno-paliwowej. Dlatego konsekwentnie inwestujemy i rozwijamy technologie, które umożliwią oferowanie naszym klientom czystych, zaawansowanych produktów, przy jednoczesnym zwiększaniu konkurencyjności koncernu. Szacujemy, że udział zrównoważonych paliw lotniczych w światowej konsumpcji będzie wynosił 3 procent w 2030 roku. To olbrzymia szansa rozwojowa, którą, zgodnie ze strategią ORLEN2030, chcemy skutecznie wykorzystać - mówi Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.
Mniejsza emisja gazów cieplarnianych
- Paliwo ze zrównoważonych surowców jest jednym z elementów pośród wielu inicjatyw podejmowanych przez PLL LOT w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Cieszę się, że ten cel możemy realizować wspólnie z Orlenem - powiedział Rafał Milczarski, Prezes Zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Zgodnie z zawartym porozumieniem Orlen oraz LOT będą dzielić się wiedzą i doświadczeniem w zakresie zrównoważonych paliw oraz wspólnie prowadzić działania, mające na celu ich wdrożenie w lotnictwie cywilnym, zgodnie z pakietem FIT for 55 i inicjatywą Refuel Aviation.
- Orlen nie zrezygnuje z produkcji biopaliw pierwszej generacji. Jest deklaracja koncernu
- Fuzja Orlenu i Lotosu. Wiceszef MAP: jesteśmy ostatnim krajem w UE, gdzie rywalizują dwie firmy jednego właściciela
LOT chce wykorzystywać zrównoważone paliwa lotnicze w ramach prowadzonej strategii Destination ECO. Pomimo że regulacje prawne dotyczące wymogu stosowania zrównoważonych paliw w UE są obecnie w fazie uzgodnień, narodowy przewoźnik chce wykorzystywać nowy rodzaj paliwa na wszystkich połączeniach z portów lotniczych, do których będzie ono dostarczane przez polski koncern.
Przedstawiciele LOT-u argumentują, że stosowanie tego rodzaju paliw na rejsach krótkiego i dalekiego zasięgu przyczyni się do znaczącego ograniczenia emisji dwutlenku węgla.
Aleksander Pszoniak, PR24, akg
REKLAMA