more_horiz
Gospodarka

Kolej Plus w województwie lubelskim. Podpisano umowy na realizację 5 projektów

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2022 12:04
PKP Polskie Linie Kolejowe i samorządowcy podpisali umowy na realizację pięciu projektów w ramach programu Kolej Plus. Dzięki inwestycjom dostęp do kolei zyska między innymi Janów Lubelski. 
Minister Andrzej Adamczyk: pięć wielkich projektów kolejowych zmieni sieć transportową w tym regionie
Minister Andrzej Adamczyk: pięć wielkich projektów kolejowych zmieni sieć transportową w tym regionie Foto: Shutterstock/Maksim Safaniuk

Województwo lubelskie jest jego największym beneficjentem. Z 1200 kilometrów nowych i modernizowanych linii kolejowych, aż 320 przypada na ten region. Program kolej Plus na Lubelszczyzny zakłada między innymi budowę zupełnie nowych odcinków tras kolejowych, ale także rozbudowę, elektryfikację i rewitalizacje.  

Inwestycje na lubelszczyźnie

Jedną z ważniejszych inwestycji będzie projekt budowy linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w Kraśniku. To 65 kilometrów trasy kolejowej.

Według założeń PKP Polskich Linii Kolejowych, które realizują program, do 2028 roku składy pasażerskie powinny dotrzeć do Janowa Lubelskiego, który nie ma dziś dostępu do sieci kolejowej. Z Janowa Lubelskiego tory zostaną poprowadzone dalej przez Frampol do Biłgoraja. Jak informują kolejarze, na nowej trasie miałoby kursować 12 par pociągów dziennie.

Pięć wielkich projektów

- Program Kolej Plus likwiduje wykluczenie komunikacyjne. Pięć wielkich projektów kolejowych zmieni sieć transportową w tym regionie - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umów minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Szef resortu podkreślił też wagę współpracy rządu z samorządem. Wskazał, że bez niej, nie byłoby takich efektów, z jakimi mamy dziś do czynienia.

W programie Kolej Plus przewidziano także fundusze na budowę linii kolejowej Lublin - Łęczna - LW Bogdanka. Nowe tory będą się łączyć z istniejącą linią prowadzącą ze Świdnika do Portu Lotniczego Lublin.

Według założeń samorządu, który opracował projekty, czas przejazdu pociągów na odcinku Lublin-Łęczna miałby wynosić 30 minut, natomiast z Lublina do Bogdanki pasażerowie pojechaliby w 39 minut. W pierwszym etapie na trasie tej miałoby kursować przynajmniej 8 par pociągów pasażerskich dziennie.

Inne istotne projekty

Następnym projektem, który zostanie zrealizowany przez PKP PLK będą prace na liniach kolejowych,  na odcinku Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada. Projekt zakłada, że zostanie zmodernizowany i zelektryfikowany ponad 60-kilometrowy odcinek z Rejowca przez Zawadę do stacji Zamość Szopinek. Dodatkowo zostanie wykonana elektryfikacja odcinka między stacjami Rejowiec Zachodni i Rejowiec Południowy. W ramach tej inwestycji powstać ma także zelektryfikowana łącznica od stacji Płoskie do stacji Siedliska.

Zrewitalizowane zostanie także połączenie Chełm - Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie. To ponad 50 kilometrów trasy kolejowej. Projekt polega na rewitalizacji linii kolejowej na całej jej długości z dobudową nowego odcinka trasy zakończonego stacją Włodawa Miasto.

Według projektu będzie to jednotorowa linia z tak zwanymi mijankami, które mają jej zapewnić  odpowiednią przepustowość. Dopuszczalna prędkość na tej trasie wyniesie 120 kilometrów na godzinę. Ma po niej kursować co najmniej 6 par pociągów.

Dofinansowanie przyznano również projektowi elektryfikacji linii kolejowej z Lublina do Łukowa, liczącej 107 kilometrów długości. Samorząd zakłada nie tylko dobudowę trakcji kolejowej, ale również przesunięcie niektórych przystanków bliżej skupisk ludzkich.

Kolej Plus

Na program Kolej Plus składają się 34 projekty inwestycyjne, które zostaną zrealizowane w 11 województwach. Są to przede wszystkim inwestycje liniowe - czyli budowa lub rewitalizacja tras kolejowych. Mają one zredukować tak zwane wykluczenie komunikacyjne. Dzięki programowi wiele miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców zyska lub odzyska kolejowe połączenia pasażerskie.

Projekty inwestycji zostały opracowane przez samorządy, które także współfinansują inwestycje. Wkład wynosi co najmniej 15 procent. Reszta środków pochodzi z funduszu Program Kolej Plus.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk/pp