Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Drogowcy przystąpili do budowy pierwszego etapu

Drogowcy rozpoczęli budowę odcinka drogi ekspresowej między Chwaszczynem a Żukowem. Trasa ta połączy się na węźle Chwaszczyno z "ekspresówką" między Gdynią a Bożympolem Wielkim, która wkrótce zostanie oddana do ruchu.

2022-11-24, 13:22

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Drogowcy przystąpili do budowy pierwszego etapu
Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Foto: Twitter/MI

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Chwaszczyno - Żukowo oraz Żukowo - Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe, gdzie połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy, pojedziemy w 2025 roku. Wartość całej inwestycji to ponad 2 miliardy złotych.

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Zostanie także dokończony węzeł Chwaszczyno, na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej drogi ekspresowej zostanie wybudowanych między innymi dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt. Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

Kolejny etap prac

Na odcinku między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe GDDKIA czeka na wydanie przez Wojewodę Pomorskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Oczekując na te dokumenty, wykonawca przygotowuje zaplecze budowy. Na działkach, na których drogowcy dostali zgodę właścicieli, prowadzone są ratownicze badania archeologiczne. Oprócz 16 kilometrów drogi ekspresowej powstanie także obwodnica Żukowa w ciągu drogi krajowej numer20 o długości ponad 6 kilometrów, która będzie dwujezdniowa między Glinczem  a węzłem Żukowo i jednojezdniowa od tego węzła do miejscowości Lniska na drodze krajowej numer 7.

Inwestycję sfinansuje KFD

Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 roku Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Decyzją rządu obwodnica ta  powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

REKLAMA

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i dalej Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych numer 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej