more_horiz
Gospodarka

Zachodnia obwodnica Szczecina. GDDKiA podpisała umowy

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2022 13:19
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na wykonanie projektów budowlanych planowanej zachodniej obwodnicy Szczecina. To jedna z największych tego typu inwestycji w Polsce.
Cała obwodnica będzie miała około 50 km długości, a jednym z jej elementów będzie tunel drogowy
Cała obwodnica będzie miała około 50 km długości, a jednym z jej elementów będzie tunel drogowyFoto: twitter/GDDKiA

Cała obwodnica będzie miała około 50 kilometrów długości, a jednym z jej elementów będzie tunel drogowy. Prace projektowe dotyczące odcinków Kołbaskowo - Police oraz Police - Goleniów  będą kosztować ponad 41 milionów złotych.

Polscy inżynierowie, projektanci i budowlańcy nie boją się wyzwań. Duże inwestycje mają to do siebie, że są motorem rozwoju gospodarczego. Taką funkcję będzie pełniła zachodnia obwodnica Szczecina - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umów minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister dodał, że budowany tunel w ciągu obwodnicy będzie najdłuższym takim obiektem w kraju i prawdopodobnie długo będzie na czele.

Zaznaczył, że wszystkie regiony Polski zasługują na inwestycje.

 - Nie ma Polski "a", nie ma Polski "b", nie ma Polski "c". Cały kraj zasługuje na inwestycje - podsumował szef resortu infrastruktury.

Skrócenie trasy przejazdu

 - Dziś faktyczna odległość z Polic do Goleniowa wynosi 58 kilometrów. Po wybudowaniu zachodniej obwodnicy Szczecina i tunelu pod Odrą, ta odległość skróci się ponad dwukrotnie. Obwodnica będzie więc miała pozytywny wpływ na gospodarkę całego regionu - powiedział pełniący obowiązki dyrektora GDDKiA Tomasz Żuchowski.

Przetarg na opracowanie dokumentacji dla trasy S6, która na tym odcinku będzie zachodnią obwodnicą Szczecina, składał się z dwóch części. Pierwsza dotyczyła odcinków Kołbaskowo – Goleniów, druga  Goleniów - Police. Łączna długość tych odcinków wynosi ponad 48 kilometrów. Elementem obwodnicy będzie tunel drogowy przebiegający pod Odrą. Początkowo planowano, że jego długość wyniesie 3,5 kilometra, ale ze względu na sąsiedztwo zakładów w Policach wydłużono go do pięciu kilometrów. To oznacza, że będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Dziś najdłuższą tego typu przeprawą jest tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy oraz tunel pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7.

Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wcześniej rozstrzygnęła przetarg na projekty, ale został on uchylony przez Krajowa Izbę Odwoławczą. W związku z tym konieczne było powtórzenie całego postępowania

Kryteriami oceny ofert, oprócz ceny - 60 procent, było także doświadczenie projektantów  - 40 procent. Na wykonanie projektu budowlanego dla odcinka tunelowego wykonawca będzie miał 15 miesięcy.

Obwodnica Szczecina

Droga będzie otaczać Szczecin od zachodu. Jej zadaniem ma być odciążenie ruchu kołowego w lewobrzeżnej części Szczecina i ułatwienie dojazdu do Polic, a także  poprawienie komunikacji lokalnej między Szczecinem, Policami, Goleniowem, portem lotniczym Szczecin-Goleniów i miejscowościami przygranicznymi. Dzięki nowej drodze dogodnie skomunikowane zostaną tereny inwestycyjne w gminach Police i Goleniów.

Pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy w ciągu drogi S6 powstały w 2007 roku. Na podstawie  porozumienia między samorządowcami różnych szczebli miało powstać studium wykonalności. Drogowcy otrzymali decyzję środowiskową w 2017 roku. Dwa lata później podpisano Koncepcję Programową wraz z badaniami geologicznymi, niezbędnymi do budowy tunelu.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk