Jak zwrócić nietrafiony prezent? Zobacz, co radzi ekspert
Nieudany prezent kupiony on-line można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni licząc od momentu otrzymania przesyłki - przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O możliwości zwrotu rzeczy zakupionej stacjonarnie decyduje sprzedawca - dodała.
2022-12-26, 10:40
Jak wskazała ekspertka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zdarza się, że Mikołaj nie trafi z prezentem w gust obdarowanego, albo niedopasuje rozmiaru lub pomyli kolor, w takiej sytuacji prawo daje pewne rozwiązania.
14 dni na zwrot
Podkreśliła, że ze zwrotem nietrafionego podarunku nie ma problemu, jeśli był on kupiony przez internet tuż przed Gwiazdką. - Na zwrot rzeczy kupionych w sklepie internetowym z mocy praca mamy co najmniej 14 dni od daty otrzymania przesyłki. W tym okresie nawet nie trzeba podawać przyczyny zwrotu, wystarczy wypełnić oświadczenie o odstąpieniu od umowy dołączyć je do poprawnie zapakowanego przedmiotu i odesłać - wyjaśniła.
Inne zasady przy zakupach stacjonarnych
Według ekspertki, nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku prezentów kupionych w sklepach stacjonarnych. - Przy sprzedaży stacjonarnej, sprzedawca nie ma bowiem obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać. Wynika to z faktu, że w sklepie stacjonarnym klient ma możliwość obejrzenia wybranego przedmiotu, zapoznania się z jego właściwościami, a przypadku ubrań również ich przymierzenia - podała.
Sprzedawca ma decydujący głos
Dodała, że o możliwości ich zwrotu decyduje sprzedawca. - To od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy możliwa będzie wyłącznie wymiana czy również zwrot danego przedmiotu. - Sprzedawca może, ale nie musi określić również w regulaminie sklepu termin, w którym można dokonać wymiany lub zwrot towaru. Może to być tylko 7 dni, 14, 30 dni, a może być również aż 90 dni - zaznaczyła.
- Nieudany zakup w sklepie internetowym? Sprawdź jakie masz prawa jako konsument
- Jak wybierać wartościowe prezenty dla najbliższych? "Strefa rodzica" w PR Dzieciom
Ekspertka radzi, żeby jeszcze przed zakupem dopytać o możliwość zwrotu lub wymiany towaru, i na jakich warunkach można tego dokonać. - Warto również wiedzieć, że w sytuacji zwracania do sklepu stacjonarnego niechcianej rzeczy – sprzedawca może również zaproponować nam bon podarunkowy - dodała Cieloch.
Przypomniała, że zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania.
REKLAMA
PAP/IAR/PR24, akg
REKLAMA