Rozwój portu w Świnoujściu. Powstanie nowy tor podejściowy. Znamy szczegóły
W porcie w Świnoujściu powstanie nowy tor podejściowy. Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Puda uczestniczył w uroczystości podpisania pre-umowy dofinansowania zadania pn. "Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu".
2023-07-25, 11:30
Umowa została zawarta pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, który będzie odpowiadał za realizację zadania. Całkowita wartość zadania objętego dofinansowaniem wynosi 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to wsparcie ze środków unijnych.
Inwestycja będzie polegała na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 i szerokości 500 m, obejmującego odcinek o długości ok. 70 km.
Tor wodny jest niezbędny
Trasa nowego toru wodnego będzie przebiegać tak, aby ominąć wody terytorialne państwa ościennego, co pozwoli w sposób niezależny i niekonfliktowy wykonać prace przy budowie toru oraz później utrzymywać zakładane parametry toru oraz niezbędne oznakowanie nawigacyjne w pełnej sprawności. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.
- Budowa silnej i suwerennej Polski wymaga wizji, determinacji i konsekwencji w działaniu. Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych. Nasze plany wybiegają daleko w przyszłość. Pracujemy na rzecz obecnych i przyszłych pokoleń - powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Puda.
REKLAMA
- Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi. Podpisana dziś pre-umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki - powiedział także wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Finansowanie inwestycji
Budowa nowego toru podejściowego w porcie w Świnoujściu będzie sfinansowana w części ze środków unijnych – z programu Fundusze Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).
FEnIKS to największy pod względem alokacji oraz liczby priorytetów rozwojowych program krajowy w całej Unii Europejskiej. Łączna kwota przeznaczona na inwestycje i przedsięwzięcia wyniesie blisko 29,3 mld euro (115 mld zł).
- Gróbarczyk: Niemcy obawiają się konkurencji ze strony nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu
- Powstanie terminal kontenerowy w Świnoujściu. Gróbarczyk: zabezpieczy region Europy Centralnej i Południowej
- Świnoujski port otwiera się na największe jednostki. Jest umowa ws. terenów pod terminal kontenerowy
PR24.pl/mk
REKLAMA