Nowa strategia PLL LOT na lata 2024-2028. Dziś poznamy szczegóły
Polskie Linie Lotnicze LOT przedstawią wieczorem strategię na lata 2024-2028. Szczegóły są owiane tajemnicą, ale wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli linii wskazują na kilka najważniejszych punktów, które mogą się w niej znaleźć.
2023-10-05, 12:39
Dla LOT-u priorytetem są przygotowania do przeniesienia operacji lotniczych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Często poruszanym zagadnieniem jest kwestia nowej floty regionalnej oraz nowych połączeń dalekiego zasięgu.
W sierpniu tego roku wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki ogłosił, że LOT będzie walczył o miliard złotych zysku za 2023 rok. To ważna informacja między innymi ze względu na to, że przewoźnik musi rozpocząć spłatę pomocy publicznej, udzielonej pod koniec 2020 roku. Jeszcze w tym roku LOT musi spłacić ratę w wysokości 450 milionów złotych. Kwestie finansowe warunkują deklaracje, które znajdą się w strategii.
Nowa flota LOT-u
Jednym ze strategicznych tematów, jest sprawa dotycząca nowej floty. W 2022 roku przewoźnik wycofał z użytkowania turbośmigłowe typu Bombardier Q400. LOT chce zakupić nowe maszyny, które obsługiwałyby połączenia regionalne. Wśród faworytów wymieniane są dwa typy maszyn - Embraer E-2 oraz Airbus A-220.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że podczas ogłoszenia strategii nie padnie deklaracja odnośnie konkretnego modelu, jednak mogą się pojawić inne informacje dotyczące kierunku, w którym pójdzie kwestia rozwoju floty. LOT użytkuje samoloty Embraera od wielu lat. Obsługują one w tej chwili zarówno połączenia krajów, jak i europejskie.
REKLAMA
Wiadomo już, że zapadły decyzje dotyczące wymiany wyposażenia klasy biznes i premium. Pojawiła się nowa zastawa porcelanowa i szklana, a także nowe kosmetyczki. W planach jest też odświeżenie wyposażenia wnętrz samolotów typu Boeing 787 - Dreamliner.
Siatka połączeń LOT-u
Strategiczną decyzją będzie dalszy rozwój siatki połączeń LOT-u. Przez wiele lat przewoźnik stawiał na rozwój kierunków do Azji oraz do Ameryki Północnej. Na początku 2020 roku ówczesny prezes LOT – u Rafał Milczarski zapowiada nowe połączenia do Stanów Zjednoczonych – do stolicy USA Waszyngtonu oraz do San Francisco w Kalifornii. Plany te uniemożliwiła pandemia. Z wypowiedzi przedstawicieli LOT-u wynika, że kierunki te cały czas są na tak zwanej krótkiej liście. Znajduje się na niej także Boston - najstarsze miasto w Stanach Zjednoczonych.
Nowe kierunki azjatyckie są bardziej problematyczne ze względu na brak możliwości przelotu nad Syberią. Tak zwana trasa południowa - między innymi nad Kazachstanem jest o wiele mniej opłacalna ze względu na dłuższy czas podroży, a co za tym idzie koszty paliwa.
Być może nowa strategia LOT-u odpowie na pytanie, jak będzie się układać współpraca z lotniskami regionalnymi. W ostatnim czasie przewoźnik ogłosił uruchomienie regularnego połączenia z Wrocławia do Seulu. Jeśli chodzi o lotnisko w Radomiu, narodowy przewoźnik zapowiedział, że utrzyma niektóre połączenia w zimowej siatce.
REKLAMA
Przedstawiciele radomskiego portu deklarują natomiast, że w tym roku obsłuży on ponad 100 tysięcy pasażerów, a w przyszłym roku planuje podwoić tę liczbę - także przy wydatnej pomocy narodowego przewoźnika.
Hub w Budapeszcie
Kolejna kwestia, to hub w Budapeszcie i jego przyszłość. LOT zmniejszył oferowanie z lotniska obsługującego stolicę Węgier. W 2022 roku linie lotnicze Korean Air ogłosiły, że rozpoczną regularne operacje lotnicze z budapesztańskiego lotniska, a to jest dla LOT – u duża konkurencja.
Czytaj także tvp.info: W Jasionce powstanie wielka supernowoczesna baza serwisowa. Obsłuży m.in. boeingi [WIDEO]
Polskie Linie Lotnicze LOT mają być największym beneficjentem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do czasu planowanego otwarcia lotniska w Baranowie musi jednak wypracować tak zwaną „masę startową”, by maksymalnie wykorzystać możliwości, które daje większy port.
REKLAMA
Zobacz również w i.pl: Prywatyzacja spółek PLL LOT i Stoen. Świadek: Prywatyzacja LOT-u była nieuczciwa, mówiło się, że doszło do "przekrętu"
Według prognoz, w tym roku LOT obsłuży około 10 milionów pasażerów. To podobny wynik, do rekordowego z 2019 roku. Przez kilka następnych lat LOT musi jednak poprawiać ten wynik, by na CPK startować z odpowiedniego poziomu. Jak to chce zrobić przy ograniczonych możliwościach rozbudowy przepustowości stołecznego lotniska Chopina? Być może to wyjaśni się dziś wieczorem.
- PLL LOT w dalszym ciągu będzie obsługiwał połączenia z Wilna do London City
- Polskie lotniska obsługują coraz więcej podróżnych. Jest szansa na poprawę rekordowego wyniku
- Lotnisko Warszawa-Radom: ponad 85 tys. odprawionych pasażerów od początku funkcjonowania
IAR/Aleksander Pszoniak/mk
REKLAMA
REKLAMA