more_horiz
Gospodarka

Zanim pójdziesz do banku, sprawdź swoją historię kredytową

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 17:52
Mimo, że większość – bo aż 90 proc. historii kredytowych zgromadzonych w Biurze Informacji Kredytowej jest pozytywnych, to zanim pójdziemy po kredyt, warto sprawdzić czy nie jesteśmy negatywnie zapisani w rejestrze.
Audio
  • Dlaczego warto korzystać z Biura Informacji Kredytowej mówi Aleksandra Stankiewicz-Billewicz z BIK. /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz Foto: Polskie Radio

Jak mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl  Aleksandra Stankiewicz-Billewicz z BIK-u, każdy ma prawo do samodzielnej kontroli takich informacji. Aby sprawdzić, co na nasz temat ma BIK, wystarczy zalogować się na stronie internetowej BIK i zgromadzone na swój temat informacje po prostu pobrać.

- Będzie to raport indywidualny o swoich zobowiązaniach finansowych we wszystkich źródłach. To może być karta kredytowa, kredyt gotówkowy albo duże kredyty hipoteczne czy mieszkaniowe. Takich informacji może nam też udzielić bank – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl  Aleksandra Stankiewicz-Billewicz z BIK-u.

Jak podkreśla Aleksandra Stankiewicz-Billewicz, warto już przed podjęciem decyzji o zaciągnięciu kredytu zajrzeć do naszej historii kredytowej. Unikniemy w ten sposób przykrej niespodzianki w postaci odmowy kredytu, a jeśli informacja będzie nieścisła szybko można ją sprostować.

Co zrobić, gdy znajdziemy nieaktualne dane

Może się zdarzyć tak, że kiedy samodzielnie monitorujemy naszą historię kredytową odkryjemy, że są tam już nieaktualne lub nieprawdziwe informacje.

Weryfikacji może dokonać tylko bank

- Wówczas warto zgłosić się do banku, bo to bank ma możliwość skorygowania takiej informacji w Biurze Informacji Kredytowej. Za wiarygodność i poprawność danych odpowiada bank. BIK może je tylko przechowywać i nimi administrować – tłumaczy Aleksandra Stankiewicz-Billewicz.

Roszczenia tez tylko pod adresem banku

Należy pamiętać, że w sytuacji, gdy dane na temat naszych zobowiązań są niezgodne z rzeczywistością, roszczenia możemy kierować wyłącznie pod adresem banku.

Dwa razy do roku informacja jest za darmo

- Zgodnie z ustawą BIK dwa razy do roku udostępnia informacje na temat naszej historii kredytowej bezpłatnie – wyjaśnia Aleksandra Stankiewicz-Billewicz.

Co tak naprawdę jest w BIK

- W BIK-u znajdujemy się zawsze, kiedy posiadamy jakiekolwiek konto bankowe. Tylko od nas zależy jak nasza historia kredytowa wygląda. Jeśli jest ona pozytywna, nasza karta do otrzymania kolejnego kredytu jest otwarta.

Trzeba tu podkreślić, że informacji pozytywnych w BIK jest aż 90 proc. Negatywna historia powstaje w sytuacji, gdy spóźnimy się ze spłatą raty powyżej 60 dni oraz nie reagujemy na upomnienia banku po 30 dniach – mówi Aleksandra Stankiewicz-Billewicz.

Wynika z tego, że tak naprawdę mamy około 90 dni na uregulowanie naszych zobowiązań. Jeśli to nie nastąpi, bank wysyła informację do BIK-u i tam przechowywana jest przez okres 5 lat.

Arkadiusz Ekiert

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem