PZU kupuje Link4 oraz trzy inne europejskie spółki. Ubezpieczyciel buduje imperium
Działająca na naszym rynku firma Link4 zostanie kupiona przez największego polskiego ubezpieczyciela PZU. Oprócz lidera rynku direct w Polsce PZU przejmie również trzy inne firmy w Europie Środkowo-Wschodniej, tym samym wzmacniając swoją pozycję w regionie.
2014-04-17, 09:20
Posłuchaj
PZU kupuje od RSA Insurance Group PLC spółki: Lietuvos Draudimas AB, AAS Balta i Codan Forsikring A/S oraz Link4 - poinformowały w czwartek firmy. Łączna kwota transakcji wyniesie ok. 360 mln euro. Ma ona zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2014 roku.
Informację o planowanych zakupach potwierdził na Twitterze Andrzej Klesyk, prezes PZU. Zapowiedział również, że po finalizacji transakcji jego firma zostanie liderem rynku litewskiego (tam przejmie Lietuvos Draudimas) oraz łotewskiego (AAS Balta). W Estonii PZU będzie miała trzecią pozycję na rynku.
Zgoda organów antymonopolowych
PZU kupi 805.432 akcji spółki Lietuvos Draudimas AB, co stanowi 99,977 proc. jej kapitału zakładowego.
Zgodę na zakup tych akcji muszą wyrazić antymonopolowa Komisja Europejska lub litewski organ antymonopolowy.
PZU nabędzie również 4.651.825 akcji zwykłych AAS Balta, co stanowi 99,995 proc. jej kapitału.
PZU Lietuva kupi ponadto od Codan przedsiębiorstwo, które składa się z biznesu ubezpieczeniowego prowadzonego przez Codan poprzez oddział zarejestrowany w Estonii.
W Polsce PZU kupi o RSA 111.354.305 akcji spółki Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń za ok. 90 mln euro.
Zgodę na transakcję muszą jeszcze wydać Komisja Nadzoru Finansowego, antymonopolowa Komisja Europejska lub Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ekspert: to monopolizacja rynku ubezpieczeń
Przewodniczący Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Cezary Kaźmierczak uważa, że polscy konsumenci mogą stracić na przejęciu Link4 przez PZU. Jego zdaniem dalszy rozwój tego ubezpieczyciela w Polsce prowadzi do monopolizacji rynku ubezpieczeń i zagraża konkurencji. Ekspert dodaje, że ważna będzie także zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kaźmierczak zupełnie inaczej ocenia zakupy polskiego ubezpieczyciela w krajach bałtyckich. Szef Związku Przedsiębiorców i Pracodawców chwali ekspansję za granicą i namawia polityków do jej wsparcia.
IAR/PAP, awi
REKLAMA
REKLAMA