"Made in Poland" to wstyd? Producenci nie chcą kojarzyć się z Polską

Część producentów znad Wisły nie chce, żeby ich towary były kojarzone z Polską. O ile surowce, żywność czy materiały dla budownictwa pochodzące z naszego kraju sprzedają się dobrze, to nie jesteśmy kojarzeni jako producent na przykład towarów luksusowych.

2014-08-25, 16:26

"Made in Poland" to wstyd? Producenci nie chcą kojarzyć się z Polską
. Foto: StAnselm/Wikimedia Commons/CC

Posłuchaj

Współwłaścicielka firmy obuwniczej Loft37, Paulina Ada Kalińska: lepiej sprzedają się towary z logiem Unii Europejskiej (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Współwłaścicielka firmy obuwniczej Loft37, Paulina Ada Kalińska przyznaje, że początkowo jej produkty były oznaczone, jako wyprodukowane w Polsce. Szybko okazało się jednak, że lepiej sprzedają się towary z logiem Unii Europejskiej i z tym przyzwyczajeniem konsumentów trudno walczyć.

Polska nie jest kojarzona z dobrami luksusowymi

Zagraniczni konsumenci cenią polskie produkty, choć nie zawsze wiedzą o ich pochodzeniu.
Główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wyjaśnia, że Polska nie jest kojarzona z produktami luksusowymi, dlatego niektóre przedsiębiorstwa celowo nie informują klientów, że towar wyprodukowano w Polsce. O ile surowce i żywność z naszego kraju sprzedają się dobrze, to bardziej zaawansowane czy wyrafinowane produkty już nie. Dlatego na potrzeby zagranicznych klientów na wyrobach umieszczana jest informacja, że zostały wyprodukowane w Unii Europejskiej.

Postrzeganie Polski zmienia się na lepsze

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśla jednak, że postrzeganie Polski jest coraz lepsze i warto zacząć promować polską markę. Ekspert zwraca też uwagę, że niektórzy rodzimi producenci cieszą się w Europie dobrą opinią. Z polskim pochodzeniem nie kryją się na przykład firmy produkujące materiały dla budownictwa, które są za granicą bardzo cenione.

Polska marka nieprędko stanie się popularna

Polska marka nieprędko stanie się popularna za granicą - uważa analityk finansowy Piotr Kuczyński. Część rodzimych producentów eksportujących swoje produkty ukrywa, gdzie je wyprodukowano.
Piotr Kuczyński z Domu Inwestycyjnego Xelion wskazuje, że często także Polacy chętniej wybierają towary z zagranicznymi nazwami. Ekspert podkreśla, że zmiana tej sytuacji nie jest zadaniem łatwym.
Eksporterzy wskazują, że Polska nie jest kojarzona na przykład z modą i czy produkcją dobrych kosmetyków. Dlatego wielu informuje klientów jedynie o tym, że towar wyprodukowano w Unii Europejskiej.

IAR, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej