Nowela antymonopolowa: UOKiK będzie mógł ostrzegać konsumentów przed reklamami

Projekty rozporządzeń do noweli antymonopolowej trafiły do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Uwagi do nich można zgłaszać do piątku. Na mocy noweli UOKiK będzie mógł ostrzegać konsumentów przed reklamami, które narażają ich na straty.

2014-10-13, 08:55

Nowela antymonopolowa: UOKiK będzie mógł ostrzegać konsumentów przed reklamami
. Foto: Glow Images/East News

Celem noweli, która wejdzie w życie 18 stycznia 2015 r., jest zwiększenie ochrony konsumentów oraz skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję.
UOKiK: reklamy kredytów konsumenckich pełne pułapek i nieprawdziwych obietnic >>>
Pierwsze z rozporządzeń - jak podkreślił Urząd - reguluje kwestie proceduralne związane z rozpatrywaniem przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków przedsiębiorców o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenie. Ustawa wprowadza odpowiedzialność finansową osób zarządzających za naruszenia przepisów, dając im jednocześnie możliwość skorzystania z programu łagodzenia kar.
Rozporządzenie dotyczące zgłaszania koncentracji
Kolejne rozporządzenie dotyczy zgłaszania koncentracji. Zawiera ono wykaz informacji i dokumentów, które powinny znaleźć się w zgłoszeniu zamiaru koncentracji. Zdaniem UOKiK ustawa wraz z rozporządzeniem powinna przyczynić się do skrócenia czasu trwania postępowań dotyczących koncentracji oraz ułatwić transakcje. Będzie to możliwe dzięki dwuetapowej procedurze analizowania wniosków w sprawie fuzji i przejęć. Proste koncentracje będą rozpatrywane w ciągu miesiąca, a bardziej złożone przez dodatkowe cztery.
Ostatni z projektów aktów prawnych to rozporządzenie w sprawie sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców zgłaszających zamiar koncentracji. Zgodnie z ustawą transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
Zgodnie z nowelą ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów m.in. prezes UOKiK będzie mógł ostrzegać klientów np. przed reklamami wprowadzającymi ich w błąd, jeszcze w toku prowadzonego postępowania antymonopolowego; chodzi np. o takie przypadki jak Amber Gold.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej