Czas na likwidację wykluczenia cyfrowego osób niepełnosprawnych

2014-10-13, 12:18

Czas na likwidację wykluczenia cyfrowego osób niepełnosprawnych
. Foto: Glow Images/East News

Bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych pomału znikają. Teraz czas na likwidację wykluczenia cyfrowego. Krokiem w tym kierunku jest rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji ws. usług telekomunikacyjnych.

Posłuchaj

O walce z wykluczeniem cyfrowym osób niepełnosprawnych mówili w radiowej Jedynce goście Po pierwsze ekonomia: Artur Koziołek z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i prezes Fundacji Integracja Piotr Pawłowski /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Zgodnie z nim od piątku wszyscy operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek m.in. zapewnienia osobom niewidomym i słabo widzącym dokumentów w alfabecie Braille'a.

- Osoba niewidoma lub słabo widząca może na żądanie otrzymać wzór umowy, jej warunki, cennik czy regulamin w alfabecie Braille'a lub dużą czcionką, na nośniku elektronicznym, czy też pocztą elektroniczną w formacie tekstowym, który umożliwia odczytanie dokumentu przez programy czytające zainstalowane na komputerze. Dzięki takim uregulowaniom osoba niepełnosprawna może samodzielnie zapoznać się ze wszystkimi dokumentami i podjąć świadomą decyzję, co do podpisania umowy - mówi Artur Koziołek z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

W takiej samej formie osoby niewidome mogą otrzymywać faktury.

Operatorzy mają też oferować modele telefonów dostosowane do potrzeb osób niewidomych czy niepełnosprawnych ruchowo.

Punkty obsługi klientów do zmiany

Od kwietnia przyszłego roku ma się też zmienić część punktów obsługi abonentów.

- Chodzi tu m.in. o wyposażenie części biur obsługi klienta w urządzenia pozwalające np. na prezentację i powiększenie treści regulaminu lub cennika oraz umożliwiające połączenie się przez Internet z tłumaczem języka migowego – wyjaśnia Koziołek.

Banki też mają wiele do zrobienia

To też bardzo ważne działania, chociaż nie można na nich poprzestać, ocenia prezes Fundacji Integracja Piotr Pawłowski i dodaje, że ciągle wiele jest do zrobienia w kwestii dostępności stron internetowych i dostępności bankowości elektronicznej.

- Osoby niepełnosprawne są wykluczane i np. nie mają dostępu do własnego kąta. Jeżeli serwis bankowy nie gwarantuje dostępności dla osoby, która np. korzysta tylko z klawiatury, to ona z takiego banku nie skorzysta – mówi Pawłowski. - Personel banku jest nieprzygotowany na obsługę klienta z niepełnosprawnością – dodaje.

Co więcej często banki albo instytucje publiczne w ogóle nie biorą pod uwagę faktu, że ich klientami są także osoby niepełnosprawne.

- Fundacja Integracja miała ostatnio spotkanie z wieloma bankami, na którym okazało się, że dostępność dla niepełnosprawnych nie jest brana pod uwagę. Jeżeli projektuje się stronę internetową, planuje zmianę serwisu bankowego, nie biorąc pod uwagę potrzeb niepełnosprawnych, to później, tak jak w architekturze, poprawianie błędów jest kosztowne. Pamiętajmy, że osoby z niepełnosprawnością stanowią dużą grupę i należy na nich w końcu zacząć patrzeć jak na klientów korzystających z usług, które są na rynku – mówi Pawłowski.

Przy tworzeniu udogodnień dla osób niepełnosprawnych, warto to z nimi skonsultować. W ten sposób można uniknąć błędów i dostosować nowe rozwiązania do faktycznych potrzeb.

Karolina Mózgowiec, awi

Polecane

Wróć do strony głównej