Żywnościowy wyścig zbrojeń. Polska musi zawalczyć nie tylko ceną produktów

Polska branża spożywcza święci triumfy za granicą, ale straci przewagę, gdy przestanie wygrywać ceną - ocenia "Puls Biznesu".

2014-10-15, 08:03

Żywnościowy wyścig zbrojeń. Polska musi zawalczyć nie tylko ceną produktów
. Foto: fish/sxc.hu/cc

Jak pisze dziennik, polskie firmy, mimo rosnącego eksportu żywności, muszą zadbać o przewagę konkurencyjną na przyszłość. Zwłaszcza, że niskie ceny powoli przestają być atutem rodzimej branży.

Wojna cenowa wewnątrz Unii Europejskiej. To skutek rosyjskiego embarga >>>
Polska jest czołowym, światowym producentem między innymi pieczarek, jabłek, koncentratów owocowych czy mięsa drobiowego. Jednak nasze przewagi konkurencyjne cały czas maleją - zauważa prof. Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Według danych tej instytucji w 2012 roku Polska była konkurencyjna cenowo w Niemczech w przypadku 53 procent produktów pochodzenia zwierzęcego i 60 procent - roślinnego. Dekadę wcześniej te wskaźniki były wyższe odpowiedni o 30 i 7 punktów procentowych.

Konieczne zwiększenie efektywności w rolnictwie

Eksperci podkreślają również, że powoli wygasa efekt związany z wejściem na rynek unijny konkurencyjnych polskich produktów. Zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia efektywności w rolnictwie, w tym na podwyższenie wysokości plonów z hektara. Znacznemu zwiększeniu powinna ulec także liczba konkurencyjnych gospodarstw rolnych, zdolnych rywalizować z francuskimi, niemieckimi czy holenderskimi producentami.
Spadek potencjału polskiej branży żywnościowej w Europie widać chociażby po osłabieniu naszej pozycji na rynku ziemniaków i trzody chlewnej.

IAR, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej