Jak branża spożywcza radzi sobie z kryzysem?
Branża spożywcza należy w Polsce do najlepiej rozwijających się i najnowocześniejszych nie tylko w Europie, ale także na świecie. Co do przyszłości producenci wykazują ostrożny, ale jednak optymizm. Niemniej obecnie przeżywają dość trudny czas.
2014-10-16, 19:48
Posłuchaj
Rosyjskie embargo dotknęło wszystkich. - Także tych, którzy do Rosji nie eksportowali - mówi Tomasz Łączyński - prezes Zakładów Mięsnych Pekpol z Ostrołęki. - Zakłady muszą sprzedać surowiec, bo jest nadwyżka. I spadły im obroty w granicach 10-20 proc - dodaje.
Sytuacja eksporterów jest skomplikowana. Tak eufemistycznie ocenia Janusz Rodziewicz - prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. - W najbliższym czasie nie przewiduję jakiejś znaczącej poprawy, a tylko szukania nowych rynków. Dobrze się stało, że jest szansa na nowym program promocyjny z unijnym dofinansowaniem - twierdzi.
Polscy producenci potrafią być ekspansywni. - Jesteśmy obecni na wielu zagranicznych rynkach i zaczyna się zmieniać mentalność szefów naszej branży - opowiada Tomasz Łączyński. Przykładem mogą być wchodzące szturmem na polski rynek cieniutkie kabanosy. Jednak nasz przebój eksportowy od lat pozostaje ten sam. To kiełbasa krakowska sucha.
/Aleksandra Tycner, mp/
REKLAMA
REKLAMA