Spadek wartości jena zmienia plany koncernów

Japońskie firmy dostosowują się do znacznego osłabienia jena, co zwiększyło ich konkurencyjność na rynkach eksportowych, ale jednocześnie spowodowało wzrost kosztów importu surowców - poinformował w środę japoński dziennik ekonomiczny "Nikkei".

2015-06-03, 17:05

Spadek wartości jena zmienia plany koncernów
Wzrost produkcji w Japonii efektem osłabienia jena. Foto: Glow Images/East News

Kurs japońskiej waluty obniżył się od marca 2013 roku o około 30 proc., do ponad 120 jenów za dolara. Jak zaznacza gazeta, w sytuacji silnego jena firmy przenosiły swą produkcję za granicę, a obecnie skłonne są powracać z nią do Japonii. Na przykład spółka Pioneer zamierza wytwarzać na miejscu połowę z około 380 tys. samochodowych zestawów nawigacyjnych, sprzedawanych corocznie na japońskim rynku i pochodzących obecnie w większości z jej zakładów w Tajlandii.

Firmy powracają z produkcją do Japonii


Podobne plany ma koncern motoryzacyjny Honda, a dotyczą one między innymi przeniesienia produkcji modelu Fit z Meksyku i Wielkiej Brytanii do Japonii. Udział wpływów z eksportu w całości przychodów Hondy ma się zwiększyć z 3 proc. w roku fiskalnym 2014 do blisko 10 proc. w roku bieżącym.

Konsumenci tracą na spadku jena

"Nikkei" wskazuje, że skutkami deprecjacji jena obciążani są także konsumenci. Produkowane przez firmę Yamazaki Baking pieczywo podrożeje w lipcu po raz pierwszy od dwóch lat, gdyż przewidywany początkowo na 800 mln jenów (6,4 mln dolarów) tegoroczny wzrost kosztów importu mąki pszennej i innych surowców sięgnie w rzeczywistości około 3 mld jenów (24 mln dolarów). Podobne powody skłoniły będącą właścicielem sieci sklepów odzieżowych Uniqlo spółkę Fast Retailing do tego, by tak jak w roku 2014 podnieść ceny swych tegorocznych kolekcji wiosennej i jesiennej.

PAP, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej