Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło propozycję zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, a nie jak teraz starostowie, ma odpowiadać za organizację i funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów oraz nadzorować stacje kontroli pojazdów - przewiduje wstępny projekt założeń nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

2015-07-16, 10:13

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło propozycję zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Foto: Glow Images/East News
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował, że resort pod koniec czerwca przesłał wstępny projekt założeń do zaopiniowania przedstawicielom organizacji, którzy - jak podkreślił - mają wiedzę i doświadczenie w zakresie dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego.

Projekt dotyczy zmian w systemie badań technicznych pojazdów

Jak mówi Popa - regulacja uwzględnia 22 tezy wypracowane przez grupę roboczą ekspertów, powołaną przez resort, w celu wypracowania "Strategii działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości". Rozwiązania te wynikają również z potrzeby wdrożenia unijnej dyrektywy w tym zakresie.

W grupie ekspertów - jak podkreślił rzecznik MIR - znaleźli się przedstawiciele: Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Związku Powiatów Polskich, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Instytutu Transportu Samochodowego, Związku Dealerów Samochodowych, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych i spółka Polgas.

Dyrektor TDT będzie sprawował nadzór nad stacjami kontroli pojazdów

Projekt założeń przewiduje, że dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) będzie odpowiadał za organizację i funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów.

- Wiąże się to z przeniesieniem na dyrektora TDT zadań związanych z prowadzeniem przez starostów rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, wydawaniem uprawnień do przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wykonywaniem nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów - podkreślił rzecznik MIR.

Dodał, że w projekcie zaproponowano dziesięcioletni okres na dostosowanie całej infrastruktury związanej z badaniami technicznymi do zaproponowanych nowych rozwiązań.

Regulacja wymaganego wyształcenia diagnostów

Kolejna zmiana, która wynika z unijnej dyrektywy, dotyczy wymaganego wykształcenia, praktyki jak i szkolenia kandydatów na diagnostów.

- Planowane jest wprowadzenie nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia diagnostów, z określeniem wymagań zarówno dla takiego ośrodka jak i osób, które mogą w nim wykładać. Zostanie ponadto wprowadzony obowiązek okresowych szkoleń diagnostów - wyjaśnił rzecznik MIR.

REKLAMA

Dodatkowe sankcje dla właścicieli pojazdów

Popa poinformował też, że wypracowane przez ekspertów grupy roboczej tezy dotyczyły poprawy systemu badań technicznych pojazdów. Chodzi m.in. o wprowadzenie zapisów nakładających na właściciela pojazdu sankcji za użytkowanie pojazdu bez ważnych badań technicznych oraz o ponoszenie odpowiedzialności za stan techniczny pojazdu przez posiadacza dowodu rejestracyjnego.

Dodatkowa naklejka na szybie

Tezy eksperckie dotyczyły także zobowiązania diagnosty do rozpoczęcia badania technicznego pojazdu od jego identyfikacji i wykonania dokumentacji fotograficznej, wpisania numeru rejestracyjnego badanego pojazdu do rejestru badań oraz pobrania opłaty za badanie techniczne pojazdu przed jego wykonaniem. Ponadto eksperci opowiedzieli się za wprowadzeniem zewnętrznego oznakowania pojazdu w formie naklejki umieszczanej wewnątrz pojazdu; miałby on dokumentować pozytywny wynik badania technicznego pojazdu.

- Projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku posiadania przez kierującego pojazdem i okazywania na żądanie uprawnionego organu kontroli ruchu drogowego, zaświadczenia o przeprowadzonym technicznym badaniu pojazdu - zaznaczył rzecznik MIR.

Z dyrektywy UE wynika, że nowe przepisy muszą być gotowe do 20 maja 2017 r., a stosowane od 20 maja 2018 r.

PAP, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej