Jaguar jedzie jednak na Słowację. Ekonomiści: to był błąd taktyczny polityków
Brytyjski koncern samochodowy Jaguar Land Rover otworzy fabrykę na Słowacji, a nie w Polsce jak sugerowali przedstawiciele polskiego rządu, między innymi wicepremier Janusz Piechociński.
2015-08-11, 13:54
Posłuchaj
Eksperci rynku motoryzacyjnego doradzali stronie polskiej w negocjacjach z indyjskim koncernem TATA Motors więcej dyskrecji co przy tego typu transakcjach jest niezwykle ważne - podkreślał dzisiaj na antenie Polskiego Radia 24 Mieczysław Groszek wiceprezes Związku Banków Polskich. - Jedne transakcje się wygrywa, inne się przegrywa. Wiadomość o tym, że Polska bierze w tym udział to była ważna informacja. Tak jak w każdej tego typu inwestycji jest to sygnał dla konkurentów. Oni zaczęli od tego momentu „przebijać stawkę” i tak to prawdopodobnie się skończyło. To swoistego rodzaju nie profesjonalizm w kategoriach bankowości inwestycyjnej. Politycy chcieli ugrać coś innego, chcieli przekazać informację, gdy ona jeszcze nie była pewna – uważa gość.
Posłuchaj
Polska stawia na specjalizację
Jednak Jan Cipiur publicysta ekonomiczny Obserwatora Finansowego nie żałuje polskiej przegranej w wyścigu po indyjską inwestycję. - Ja bym przede wszystkim współczuł Słowakom, którzy skazują się na monokulturę składania śrubokrętem samochodów z kilkudziesięciu części. W moim przekonaniu to jest niezwykle niebezpieczne. Gdyby była ta fabryka Jaguara w Polsce, to by było bardzo fajnie. Ale uważam, że nasz model, który powoli się wyłania, czyli specjalizacja w produkcji silników i komponentów, to jest to. Bo jak padnie fabryka TATY to ten sam podzespół może iść do Peugeota, Toyoty lub do Mercedesa – podkreśla rozmówca.
REKLAMA
Posłuchaj
Wybór Słowacji to błąd
Zdaniem Piotra Soroczyńskiego głównego ekonomisty Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych umieszczenie produkcji luksusowej marki samochodowej na Słowacji jest błędem indyjskiego koncernu. - To musiała być układanka składająca się z bardzo wielu elementów. Oczywiście trochę szkoda. Strata dla Land Rovera Jaguara jest taka, że fabryki rozlokowane w Polsce mają bardzo wysoką jakość. Przyznają to inni zagraniczni inwestorzy. Wtórną kwestią jest wysokość ceny. To jest towar plasowany do klienta, który nie do końca patrzy na to co ma na rachunku, ale patrzy na jakość produktu – podkreśla specjalista.
REKLAMA
Posłuchaj
Informację o wyborze Słowacji przez koncern TATA na miejsce produkcji Jaguarów i Land Roverów podał dzisiejszy dziennik "Financial Times".
Robert Lidke, abo
REKLAMA