Wirtualna Polska UOKiK wszczął postępowanie ws. Volkswagena. Oszustwo dotyczy 140 tysięcy pojazdów w Polsce
UOKiK przyjrzy się aferze w Volkswagenie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach niemieckiego koncernu.
2015-10-21, 07:22
Posłuchaj
W przypadku gdy potwierdzi się, że problem dotyczy naszego samochodu, Volkswagen powinien dokonać naprawy na własny koszt- wyjaśnia Paweł Ratyński z UOKiK
Dodaj do playlisty
Urząd wezwał Volkswagena do przekazania informacji, które pozwolą ustalić czy są podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKIK będzie też na bieżąco analizował przebieg działań naprawczych prowadzonych przez Volkswagen Group Polska.
140 tysięcy pojazdów w Polsce
Afera spalinowa w Volkswagenie dotyczy nawet 140 tysięcy pojazdów w Polsce. Paweł Ratyński z biura prasowego UOKiK tłumaczy co powinni zrobić posiadacze takich samochodów. - Warto rozpocząć działania od kontaktu z przedsiębiorcą, należy sprawdzić na stronie internetowej przygotowanej przez Volkswagena czy sprawa dotyczy naszego samochodu - mówi Paweł Ratyński. Jak dodaje, spółka powinna - po opracowaniu odpowiedniej procedury naprawczej - powiadomić klienta o konieczności pojawienia się w dogodnym terminie w serwisie, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu.
Afera Volkswagena dotyczy ok. 2,4 miliona aut w Niemczech. "Koncern jest zmuszony do zmian"
RUPTLY/x-news
REKLAMA
Volkswagen powinien dokonać naprawy na własny koszt
W przypadku gdy potwierdzi się, że problem dotyczy naszego samochodu, Volkswagen powinien dokonać naprawy na własny koszt- wyjaśnia Paweł Ratyński z UOKiK. Dodatkowe informacje w sprawie zaplanowanych działań naprawczych można uzyskać również w Transportowym Dozorze Technicznym. Volkswagen ma obowiązek powiadomienia TDT o zagrożeniu dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska oraz usunięcia tego zagrożenia.
UOKiK zbada, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd. Przeanalizuje między innymi materiały reklamowe dotyczące pojazdów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin.
UOKiK przygotował również porady dla konsumentów posiadających samochody dotknięte usterką. Poradnik można pobrać ze strony Urzędu www.uokik.gov.pl
Informacja dla konsumentów
Podejrzewasz, że jesteś posiadaczem samochodu z wadliwym systemem emisji spalin? Pamiętaj o następujących działaniach:
1. Sprawdź, czy problem dotyczy twojego samochodu
Volkswagen Group Polska uruchomił stronę internetową, na której możesz sprawdzić, czy sprawa dotyczy twojego samochodu:
marka Volkswagen: http://info.volkswagen.com/pl/pl/home?tab=check-own-car
marka Audi: http://www.audi.pl/pl/brand/pl/service/akcja-serwisowa.html
marka Skoda: http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/pl-pl?s=W&cd=0
marka Seat: http://www.seat-auto.pl/serwis/silniki-diesel/sprawdz-swoj-samochod.html
Jeżeli tak, spółka powinna – po opracowaniu odpowiedniej procedury naprawczej - powiadomić cię o konieczności pojawienia się w dogodnym terminie w serwisie, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu. W przypadku stwierdzenia zagrożeń producent powinien dokonać naprawy na własny koszt.
2. Uzyskaj dodatkowe informacje
Instytucją, która równolegle podejmuje w tym zakresie działania w obszarze swoich kompetencji, jest Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, Volkswagen Group Polska ma obowiązek powiadomienia TDT o zagrożeniu dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska oraz usunięcia tego zagrożenia. Rolą TDT jest natomiast m.in. analiza i ocena planu działań naprawczych producenta, a także sprawdzenie stanu jego realizacji. Zwracamy jednocześnie uwagę, że ze względu na poziom skomplikowania naprawy, przedsiębiorca ma prawo – w uzgodnieniu z TDT -zaplanować przeprowadzenie akcji naprawczej w odległym terminie, dlatego brak wezwania do serwisu w tej chwili nie powinien być powodem do niepokoju.
Dodatkowych informacji w tej sprawie udziela Transportowy Dozór Techniczny, ul. Tytusa Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa, tel. 22 490 29 02, e-mail info@tdt.pl.
3. Zawiadom UOKiK
Skontaktowałeś się z przedsiębiorcą i uzyskałeś informację, że nie planuje on naprawy? Złożona przez Ciebie reklamacja nie została rozpatrzona? Jej przeprowadzenie spowodowało spadek osiągów lub wzrost kosztów eksploatacji? W takim wypadku napisz do UOKiK – diesel@uokik.gov.pl. Prosimy o dołączenie do wiadomości danych identyfikacyjnych oraz dokumentacji sprawy (kopia korespondencji z przedsiębiorcą, zawarte umowy etc.). Otrzymane dane zostaną wykorzystane w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego.
4. Skorzystaj z pomocy prawnej
Konsumenci poszukujący pomocy w swoich indywidualnych sprawach mogą również uzyskać bezpłatną poradę prawną kontaktując się z:
powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów lub organizacją konsumencką. Ich adresy można znaleźć na stronie: https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
konsumenckim centrum e-porad: porady@dlakonsumentow.pl prowadzonym przez Federację Konsumentów, www.federacja-konsumentow.org.pl
bezpłatną Infolinią Konsumencką, tel.: 800 889 866, czynną od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, prowadzoną przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, www.konsumenci.org
Pomoc w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami oferuje również sieć polubownych sądów konsumenckich działających przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.
UOKiK przygotował porady dla konsumentów posiadających pojazdy z wadliwym systemem emisji spalin. Są one dostępne do pobrania ze strony Urzędu.
PAP, abo
REKLAMA