Pierwsze konsultacje społeczne ws. nowego mostu na Wiśle
Pierwsze spotkanie przedstawicieli mieszkańców Warszawy ws. budowy mostu Krasińskiego odbędzie się do 11 grudnia br.; będzie miało formułę okrągłego stołu - zapowiedzieli w piątek przedstawiciele stołecznego ratusza. Radni z Żoliborza nie chcą w ogóle powstania tej przeprawy.
2015-11-27, 17:50
Most ma połączyć ul. Krasińskiego na Żoliborzu z ul. Matki Teresy z Kalkuty na Targówku. Inwestycja budzi obawy mieszkańców Żoliborza, że sprowadzi wzmożony ruch samochodów do tej dzielnicy,
Inwestycja na lata 2021-2024
Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział na piątkowym briefingu w ratuszu, że miasto przygotowało harmonogram konsultacji społecznych dotyczących budowy mostu Krasińskiego. Zaznaczył, że realizacja tej inwestycji jest przewidziana dopiero w latach 2021-2024, 2025.
Konsultacje mają składać się z dwóch zasadniczych etapów. Pierwszy, który rozpocznie się już w najbliższych dniach, będzie miał formułę tzw. okrągłego stołu, gdzie będą mogli spotkać się wszyscy przedstawiciele mieszkańców zainteresowanych budową mostu. Na tych spotkaniach ma zostać wypracować forma konsultacji i ich dokładny przedmiot - wyjaśnił dyrektor stołecznego Centrum Komunikacji Społecznej Krzysztof Mikołajewski.
- Pierwsze spotkanie tej grupy okrągłego stołu, która zostanie wytypowana przez dzielnice, ma się odbyć do 11 grudnia - zapowiedział Mikołajewski.
REKLAMA
Oczekiwania mieszkańców będą uwzględnione
Kolejnym etapem konsultacji, od stycznia przyszłego roku, mają być spotkania z mieszkańcami i warsztaty. Na ich podstawie ma powstać raport, dzięki któremu ratusz przedstawi i ustosunkuje się do oczekiwań mieszkańców względem budowy mostu Krasińskiego.
Przeciwni budowie przeprawy są radni Żoliborza, którzy w środę jednogłośnie opowiedzieli się przeciw tej inwestycji. Radny Tomasz Michałowski powiedział w piątek dziennikarzom, że budowa mostu Krasińskiego uderzy w mieszkańców jego dzielnicy, a nie rozwiąże problemów komunikacyjnych w Warszawie.
Przekonywał, że miasto nie ma systemowych rozwiązań ws. organizacji ruchu samochodów w mieście. Argumentował, że most Krasińskiego zniszczy tkankę architektoniczną i przyczyni się do większego zanieczyszczenia powietrza i hałasu w dzielnicy.
Żoliborz nie chce mostu
- Na Żoliborzu trwa bardzo silny protest mieszkańców przeciw budowie mostu, w tej chwili są ponad trzy tysiące podpisów pod petycją do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz o wstrzymanie inwestycji. Nie wiem, jak miasto chce procedować konsultacje, kiedy trwa protest - powiedział Michałowski.
REKLAMA
Zapowiedział, że w piątek, 4 grudnia odbędzie się protest przed ratuszem, na pl. Bankowym. A na sesji budżetowej Rady Warszawy, 10 grudnia przedstawiciele Żoliborza mają zamiar przekazać prezydent stolicy podpisy pod petycją przeciw budowie mostu.
Wskazał, że zamiast wydawać pieniądze na budowę mostu lepiej przeznaczyć je na dokończenie drugiej linii metra, obwodnicy śródmiejskiej po stronie praskiej czy na budowę innych mostów w południowej części Warszawy.
Plany i pozwolenia mają kosztować 6 mln złotych
Na początku listopada br. rozstrzygnięty został przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na budowę Trasy Krasińskiego wraz z mostem przez Wisłę, wygrała firma Mosty Katowice, która zaproponowała cenę prawie 6 mln zł.
Wybrany wykonawca będzie miał za zadanie zaktualizować istniejącą dokumentację Trasy Krasińskiego od pl. Wilsona do ul. Matki Teresy z Kalkuty. Termin realizacji zadania został określony na 31 października 2016 r., ale Mosty Katowice zaproponowały skrócenie terminu o trzy miesiące, czyli do 31 lipca 2016 r.
REKLAMA
Budowa trasy została podzielona na dwa etapy
Najpierw byłby budowany fragment od pl. Wilsona do ul. Jagiellońskiej wraz z mostem drogowo-tramwajowym, a następnie odcinek od ul. Jagiellońskiej do ul. Matki Teresy z Kalkuty z wiaduktem nad torami kolejowymi.
Rzeczniczka stołecznego Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Małgorzata Gajewska mówiła na początku listopada, po rozstrzygnięciu przetargu, że koszt budowy pierwszego etapu inwestycji to ok. 600 mln zł, a drugiego ok. 500 mln zł.
Na moście mają być po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i osobno torowisko tramwajowe, a także ścieżki rowerowe i chodniki po obydwu stronach przeprawy.
PAP, fko
REKLAMA
REKLAMA