GUS: w lutym poprawiły się nastroje konsumenckie

Poprawa nastrojów konsumenckich dotyczy zwłaszcza oceny przyszłej sytuacji jeśli chodzi o bezrobocie, oszczędzanie, sytuację ekonomiczną kraju i gospodarstw domowych.

2016-02-18, 15:00

GUS: w lutym poprawiły się nastroje konsumenckie
Największy wzrost nastrojów wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy.Foto: Pixabay

W lutym 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, poprawiły się nastroje konsumenckie - podał w czwartek Główny Urząd Statystyczny.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,2 - napisał GUS w komunikacie.

Lepsze oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej Polski i jej finansów

Wśród składowych wskaźnika poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej kraju (w obu przypadkach nastąpił wzrost o 1,7 p. proc.), a także obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,2 p. proc.). Nieco gorsze były oceny dotyczące obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek odpowiednio o 0,5 i 0,2 p. proc.).

W porównaniu do lutego 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,4 p. proc.

Poprawiają się nastroje konsumenckie dotyczące najbliższych miesięcy

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,2.

Rosną nadzieje dotyczące przyszłego bezrobocia, oszczędzania i sytuacji gospodarstw domowych


Dla wszystkich składowych wskaźnika odnotowano wyższe wartości. Największy wzrost wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 4,3 i 3,1 p. proc.). Oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wzrosły o 1,7 p. proc.

W porównaniu do lutego 2015 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 13,5 p. proc.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (BWUK i WWUK) mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej