Nowa dyrektywa tytoniowa: co zmieni na polskim rynku papierosów?
Polska do 20 maja 2016 r. powinna implementować przepisy unijnej dyrektywy tytoniowej.
2016-02-19, 21:26
Posłuchaj
Zgodnie z jej założeniami, ma się zmienić między innymi wygląd opakowań, na zniechęcający do palenia (drastyczne zdjęcia skutków palenia), oraz zniknąć mają informacje w punktach sprzedaży o wyrobach tytoniowych.
Jakie skutki dla branży tytoniowej przyniesie dyrektywa, mówi w Polskim Radiu 24 Sebastian Starzyński, prezes zarządu instytutu badawczego ABR SESTA.
Jak podkreśla z cała stanowczością, nie można się obawiać, że nowe restrykcje spowodują powiększenie szarej strefy.
Nie powiększy się szara strefa
Wyjaśnia, że szara strefa nie wygrywa, gdyż ma ładniejsze opakowania, ale powstaje z jednego zasadniczego powodu – wysokich podatków nakładanych na legalnie produkowane papierosy.
REKLAMA
̶ W związku z tym w szarej strefie ceny są zdecydowanie niższe – tłumaczy.
Będą cięcia w działach sprzedaży firm tytoniowych?
Po zmianach przepisów już nie zobaczymy w sklepach informacji o dostępnej ofercie papierosów - a w związku z tym, wiele osób zatrudnionych w działach sprzedaży firm tytoniowych straci pracę - ocenia ekspert.
̶ A to oznacza dla firm tytoniowych mniejsze koszty, wyjaśnia ekspert.
I wylicza, że każde stanowisko pracy to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
REKLAMA
Firmy tytoniowe obniżą ceny?
A to oznacza, że oszczędności nie będą małe i może się okazać, że niektóre firmy tytoniowe zdecydują się na obniżki cen, tak aby na tym trudnym dla nich rynku wygrywać z konkurentami – mówi.
Na wprowadzenie nowych przepisów Polska ma jeszcze 3 miesiące.
Dominik Olędzki, jk
REKLAMA