NIK: strony internetowe urzędów nieprzyjazne dla starszych i niepełnosprawnych
Dlatego ważny jest kod, który jeśli będzie napisany zgodnie ze standardami, to strona będzie dostępna dla każdego.
2016-02-22, 21:01
Posłuchaj
Tymczasem, mimo, że od czerwca 2015 roku instytucje mają obowiązek dostosowania swoich witryn tak, by były czytelne i dostępne dla wszystkich użytkowników, strony internetowe instytucji publicznych są ciągle mało dostępne dla osób niepełnosprawnych i starszych.
Strona powinna być dostępna dla wszystkich
̶ W dostępie do informacji publicznych żadna grupa nie może dyskryminowana – tłumaczy Monika Szczygielska z Fundacji Widzialni.
Jak wyjaśnia, strona powinna być dostępna dla wszystkich, we wszystkich konfiguracjach.
̶ Oznacza to, że powinna z niej korzystać osoba, która ma kłopoty ze wzrokiem i używa programu czytającego, jak też dla osób niedowidzących, strona powinna mieć dobry kontrast. Powinna być czytelna dla osoby starszej, dla której ma znaczenie wielkość czcionki, czy dla osoby z innego kraju, dla której znaczenie ma jakość i stopień trudności tekstu – mówi specjalistka.
REKLAMA
Kluczowy jest kod
Jak zaznacza, kluczowy tutaj jest kod. Jeśli będzie on napisany zgodnie ze standardami, uniwersalny, to strona będzie dostępna dla każdej grupy.
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się 23 stronom urzędów publicznych, z których często korzystają osoby niepełnosprawne.
Odpowiednio dostosowane były tylko dwie - Ministerstwa Zdrowia i PFRON-u.
̶ Na pozostałych stronach internetowych Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła istotne błędy – mówi prezes NIK, Krzysztof Kwiatkowski.
REKLAMA
Jak podkreśla, powtarzały się też problemy z dostępnością do strony internetowej dla użytkowników posługujących się klawiaturą.
̶ Tylko pięć z 23 stron było w pełni dostępnych z poziomu klawiatury – mówi Kwiatkowski.
NIK zwraca też uwagę, że środki na dotacje na dostosowanie stron były uruchamiane przez ministerstwo administracji i cyfryzacji z dużym opóźnieniem.
Zaleca też, by pracownicy, publikujący treści na stronach internetowych urzędów, mieli zapewnione odpowiednie szkolenia.
REKLAMA
Ratyfikowana przez Polskę w 2012 r. Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych wymaga zapewnienia osobom niepełnosprawnym m.in. dostępności informacji, komunikacji i innych usług, w tym usług elektronicznych.
Karolina Mózgowiec, jk
REKLAMA