Programowanie w szkołach: trzeba zadbać o nauczycieli

Od września 2017 roku nauka programowania ma zagościć we wszystkich polskich szkołach.

2016-04-01, 13:49

Programowanie w szkołach: trzeba zadbać o nauczycieli
W ramach programu Mistrzowie Kodowania szkoleni są nauczyciele, którzy potem prowadzą lekcje programowania z uczniami. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O programowaniu w szkołach w Polskim Radiu 24 mówił Iwona Brzózka - Złotnicka, koordynator programu Mistrzowie Kodowania (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Będzie wpisana do podstawy programowej i będzie się zaczynać od pierwszej klasy szkoły podstawowej.

Uczy logicznego myślenia

To bardzo ważna umiejętność, która pozwala zrozumieć świat technologii. Uczy też logicznego myślenia - mówi Iwona Brzózka - Złotnicka, koordynator programu Mistrzowie Kodowania.

- Mówimy, że programowanie jest trzecim językiem, czymś co pozwala nam się w świecie technologii komunikować z całym zasobem maszyn. To są kompetencje, które są osadzone wokół logicznego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, szukania swoich rozwiązań. Programowanie wymaga od uczniów komunikowania się, to są również kompetencje miękkie, nie tylko te twarde, jak znajomość algorytmów - wylicza gość Polskiego Radia 24.

Małe dzieci uczą się off-line

W ramach programu Mistrzowie Kodowania szkoleni są nauczyciele, którzy potem prowadzą lekcje programowania z uczniami.

-  Z najmłodszymi dziećmi programujemy off-line, czyli bez użycza komputera. Uczymy ich w formie zabaw logicznego myślenia, poruszania się po pewnej przestrzeni, gdzie mają coś konkretnego zrobić. Dzieci szukają zasad, zależności. Od tego zaczynamy. Następnie przechodzimy na języki programowania. One są dopasowane do wieku dzieci - wyjaśnia ekspertka.

Trzeba zadbać o nauczycieli

Przy wprowadzaniu systemowej nauki kodowania we wszystkich szkołach barierą może być m.in. infrastruktura, ale też wyszkolenie nauczycieli.

 - Jest dużo obaw. Często są bariery, które wynikają przede wszystkim z jakości sprzętu, który jest w szkołach, albo z ilości tego sprzętu. Nauczyciele to jest jedno z ważniejszych ogniw, którym warto sie zająć wprowadzając te zmiany - dodaje.

Problemem jest też ciągle dostęp szkół do szerokopasmowego internetu.

REKLAMA

Karolina Mózgowiec, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej