Chiny hamują, co z Nowym Jedwabnym Szlakiem?

Jesienią 2013 roku liderzy Chin przedstawili koncepcję Nowego Jedwabnego Szlaku, mającego sprzyjać rozwojowi gospodarczemu.

2016-04-06, 11:01

Chiny hamują, co z Nowym Jedwabnym Szlakiem?
. Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

O Nowym Jedwabnym Szlaku w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki mówi Piotr Dylak, dyrektor do spraw rozwoju handlu zagranicznego w Banku Zachodnim WBK (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Składają  się na niego trasy: lądowa i morska, łączące Chiny z Europą. Później w tej koncepcji wzrosło znaczenie Azji Południowo-Wschodniej i Azji Środkowej.

Panował optymizm wynikający z tego, że przez wiele lat Chiny miały wzrost gospodarczy na poziomie kilkunastu  procent. Tymczasem  w 2014 roku  wyniósł on tylko 7 procent, a rok później 6,9 procent.

Prognozy nie są dobre

Analitycy Banku Światowego przewidują, że gospodarka Państwa Środka w 2016 roku  wzrośnie tylko o 6,7 procent, mówi Piotr Dylak, dyrektor do spraw rozwoju handlu zagranicznego  w Banku Zachodnim WBK.

- Jeśli mówimy o idei nowego Jedwabnego Szlaku, to powinniśmy rozmawiać o dwóch obszarach. Pierwszym z nich to ogólna współpraca Polski z Chinami. Tutaj w brew pozorom, jeśli patrzymy na dane o polskim eksporcie i współpracy handlowej, to nie widać bardzo dużych strat, czyli to co się dzieje w chinach nie ma wpływu na wymianę handlową. Co więcej Polski eksport do Chin rośnie.

REKLAMA

Jak transportować towary?

Drugi obszar - i hasło Nowego Jedwabnego Szlaku jest pomysł stworzenia szlaku transportu lądowego-kolejowego towarów z Chin do Europy - i wciąż jest to pewna wizjach - dodaje Dylak.

- Jeżeli popatrzymy na dane, to transport lądowy, kolejowy to jest niecałe 4 proc. z ogólnego transportu z Chin towarów do Unii Europejskiej. Jakiś początek nowego Jedwabnego Szlaku już mamy, mamy połączenie kolejowe. Na pewno zaletą tego środka transportu jest szybkość, bo jesteśmy w stanie przetransportować kontener z towarem w ciągu 12 do 16 dni. Transport morski zajmuje 1,5 miesiąca i więcej. Cena też gra rolę , transport morski jest tańszy. Dlatego dominować będzie transport morski – wyjaśnia rozmówca.

Wartość polskiego eksportu do Chin wyniosła w ubiegłym roku około  7 mld złotych. Importowaliśmy towary za 85 miliardów.

Dariusz Kwiatkowski, abo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej