Polski handel: jak przy niskiej rentowności zapewnić jego rozwój?
Sektor handlu detalicznego korzysta na zwiększaniu się popytu i stabilnym wzroście gospodarczym w Polsce. To jednak nie oznacza, że o przyszłości można mówić wyłącznie w optymistycznym tonie.
2016-04-13, 11:35
Posłuchaj
Zdaniem Macieja Ptaszyńskiego, dyrektora generalnego Polskiej Izby Handlu, właściciele małych sklepów powinni starać się wyrabiać u klientów nawyk stałego kupowania w ich placówkach, tym bardziej, że rentowność drobnego handlu jest niska.
- Rentowność w handlu jest niska. Dla handlu tradycyjnego, dla małych sklepów to jest od 0,5 proc. do 1 proc., czasami nieco powyżej. W szczególności te małe formaty muszą się mierzyć z problemem niskiej rentowności. Już ktoś dawno temu powiedział, że handel to przede wszystkim obrót, a nie oczekiwanie wielkich zysków. Także myślę, że na chwilę obecną trzeba troszczyć się przede wszystkim o konsumentów. O to, żeby postrzegali oni ten konkretny punkt handlowy jako swój, jako sklep, do którego będą wracać – podkreśla gość radiowej Jedynki.
Zmniejszanie kosztów stałych
Dla utrzymania dobrej kondycji małych placówek handlowych ważne są też działania integracyjne.
- Między innymi pozioma integracja przez systemy franczyzowe, systemy partnerskie, systemy spółdzielcze. Możemy w tym momencie zmniejszać przynajmniej część kosztów stałych, a także koszty marketingowe, logistyczne, koszty IT. Wszystkie działania integracyjne, które mogą się przyczynić do obniżenia kosztów stałych, są jak najbardziej pożądane – mówi Maciej Ptaszyński.
REKLAMA
2 mln miejsc pracy w handlu
Polski sektor handlu przyczynia się do tworzenia aż dwudziestu dziewięciu procent wartości dodanej w gospodarce.
Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach z nim powiązanych kolejnych 1,6 mln, co łącznie stanowi 26 procent ogółu zatrudnionych.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA
REKLAMA