PE przyjął przepisy, które mają być z korzyścią dla podróżujących koleją
Te przepisy mają zagwarantować większe bezpieczeństwo na kolei w unijnych państwach i ujednolicić standardy, co ma być z korzyścią dla pasażerów.
2016-04-28, 13:34
Na minisesji plenarnej w Parlamencie Europejskim w Brukseli deputowani przyjęli techniczną część przepisów z czwartego pakietu kolejowego.
Nowe prawo powinno sprawić, że istniejące obecnie różne systemy sygnalizacyjne w unijnych krajach będą ze sobą kompatybilne, co zwiększy bezpieczeństwo i przyspieszy podróż koleją. Ponadto jedną lokomotywą będzie można przejechać całą Europę. - Nie będzie konieczności zmiany składów pociągów na granicach. To bardzo istotne, bo skróci czas podróżowania po Europie - powiedział Polskiemu Radiu europoseł PiS Tomasz Poręba z parlamentarnej komisji transportu. Wprowadzony ma być także jeden system homologacji. Obecnie każdy kraj ma swoje systemy, które są bardzo drogie. W przyszłości mają obowiązywać jednolite standardy.
Wyważony kompromis
Szef biura PKP w Brukseli uważa, że te przepisy to wyważony kompromis osiągnięty po kilkuletnich negocjacjach między trzema unijnymi instytucjami. Tomasz Lachowicz podkreślił w rozmowie z Polskim Radiem, że ważne było wynegocjowanie zapisu, że krajowy regulator, a nie Europejska Agencja Kolejowa będzie decydować o dopuszczeniu operatorów do działania na rynku kolejowym.
- Oto zabiegało PKP od początku. Ma to znaczenie dla polskich operatorów, polskiego sektora kolejowego. A pierwotnie Komisja zakładała, że wszystkie uprawnienia będą w kompetencjach Europejskiej Agencji Kolejowej. Teraz jest inaczej i z tego się bardzo cieszymy - powiedział szef brukselskiego biura PKP.
Polityczna strona porozumienia
To na razie techniczna część przepisów. Druga część - polityczna - ma być przegłosowana w Parlamencie Europejskim w ciągu dwóch miesięcy. Cały pakiet kolejowy muszą jeszcze zaakceptować także oficjalnie unijne rządy. Prace nad przepisami powinny się zakończyć na przełomie roku. Później kraje członkowskie rozpoczną ich wdrażanie.
IAR, abo