viaTOLL trzeba rozbudowywać, a nie zmieniać

Działający w Polsce elektroniczny system poboru opłat viaTOLL może być wykorzystany przez polskie służby celne i skarbowe do walki z przemytem, wyłudzeniami VAT i kontroli granic Polski. Konieczna jest jednak rozbudowa systemu o nowe odcinki płatnych dróg, w szczególności na wschodzie Polski - wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Republikańską.

2016-11-28, 15:28

viaTOLL trzeba rozbudowywać, a nie zmieniać
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay.com

- Polska od 2011 roku ma sprawny system poboru opłat drogowych dla samochodów ciężarowych, jednak jego zakres jest niewystarczający. Powinien być rozwijany w celu objęcia kolejnych odcinków dróg opłatami i kontrolą, a także rozbudowywany o nowe moduły, np. służące do odczytywania tablic i ważących pojazdy. Oprócz skutku fiskalnego, takie działania pozwoliłyby również skuteczniej walczyć z przemytem i wyłudzeniami VAT - stwierdził Marek Wróbel, prezes Fundacji Republikańskiej.

System viaTOLL, który obejmuje kontrolę samochodów powyżej 3,5 tony, mógłby być wykorzystany przez organy ścigania do lokalizowania pojazdów, a także śledzenia ich tras. Dzięki temu polskie służby mundurowe mogłyby uzyskać informacje o najczęstszych drogach przemytu oraz dowody w postępowaniach.

viaTOLL mógłby być też wsparciem dla uczciwych przedsiębiorców

Dzięki informacjom z systemu możliwe byłoby potwierdzenie, że transport towaru poza granice Polski faktycznie miał miejsce, w związku z czym transakcja była poprawna, a przedsiębiorcy należy się zwrot podatku VAT.

- Uważamy, że dalszy rozwój systemu viaTOLL, leży przede wszystkim w interesie Skarbu Państwa - dodaje Radosław Żydok, współautor raportu. - Przekazanie bezpośredniego dostępu do danych z systemu służbom celnym i skarbowym mogłoby znacznie poprawić ich efektywność w walce z przemytem i wyłudzeniami VAT.

REKLAMA

W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podejmie decyzję odnośnie przyszłości systemu poboru opłat. Pytanie brzmi nie tyle, czy tworzyć nowy system - bo byłby to wydatek nieracjonalny - tylko w jakim kierunku udoskonalać istniejące rozwiązania. W latach 2011-2016 system viaTOLL, którego operatorem jest firma Kapsch, przyniósł niemal siedem miliardów złotych do Krajowego Funduszu Drogowego. Koszty budowy systemu viaTOLL zwróciły się po kilkunastu miesiącach.

PAP, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej