MR: ponad 1 mld zł na sieci energetyczne i kolej z EBI

2016-12-16, 15:27

MR: ponad 1 mld zł na sieci energetyczne i kolej z EBI
Przewozy Regionalne. Foto: Wikimedia Commons, Jan Stradowski

Ponad 1 mld zł przeznaczy Europejski Bank Inwestycyjny na przyłączenie nowych odbiorców do sieci energetycznej oraz modernizacje i zakup taboru kolejowego w Polsce - poinformowano w piątek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Rozwoju.

Posłuchaj

Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki: pieniądze powinny przełożyć się na wzrost inwestycji w naszym kraju (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Państwowe spółki Tauron i Przewozy Regionalne zawarły porozumienie z bankiem ws. dofinansowania projektów. To pierwsze polskie umowy, które uzyskają wsparcie z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS).

Umowy w obecności wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego i ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego podpisali wiceprezes EBI Vazil Hudak oraz prezesi Tauronu Filip Grzegorczyk i Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński.

- Potrzebujemy jak najwięcej inwestycji, zwłaszcza inwestycji tego typu, które na wyższy poziom podnoszą naszą infrastrukturę, zdolność do operowania na różnego rodzaju rynkach i sektorach - powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki. - Bardzo się cieszę, że coraz bardziej idziemy w kierunku projektów o charakterze komercyjnym, rynkowym - dodał.

Poinformował też, że z wiceprezesem Hudakiem rozmawiał o tym, w jaki sposób jeszcze bardziej włączyć Polskę w plan Junckera.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski zauważył, że pierwsze kredyty przyznane Polsce w ramach planu Junckera wskazują, że polscy przedsiębiorcy w tym się odnajdują. - Chciałbym też zwrócić uwagę, że to pewna szansa, żebyśmy pokonali pewne kłopoty gospodarcze, które mamy - mówił. - Będziemy się starali, żeby ta szansa została wykorzystana - zaznaczył.

"Polska gospodarka także potrzebuje nowych inwestycji"

Hudak przypomniał, że głównym celem plan Junkcera jest tworzenie nowych miejsc pracy i pobudzanie wzrostu gospodarczego. - Polska gospodarka także potrzebuje nowych inwestycji i nowych miejsc pracy. (...) Jesteśmy dumni, że mogliśmy się do tego przyczynić - powiedział.

EFIS, stanowiący część planu Junckera (od nazwiska szefa Komisji Europejskiej Jean-Claude'a Junckera) to instrument finansowy, dzięki któremu do połowy 2018 r. w unijną gospodarkę ma być zainwestowane 315 mld euro. Oparty jest na systemie gwarancji mających przyciągać inwestorów do wyłożenia środków na bardziej ryzykowne projekty. Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne to z kolei system bezzwrotnego wsparcia pochodzącego z budżetu UE.

Podpisane w piątek umowy dotyczą projektów realizowanych przez spółki: Tauron Polska Energia i Przewozy Regionalne. Wartość obu inwestycji to ponad 2,1 mld zł. EBI dofinansuje je kwotą ponad 1 mld zł.

Tauron Polska Energia zainwestuje 1,7 mld zł w infrastrukturę energetyczną, która pozwoli przyłączyć nowych odbiorców do sieci dystrybucyjnej. Finansowanie projektu ma nowatorski charakter, gdyż środki pochodzą z emisji obligacji hybrydowych o wartości ponad 800 mln zł, które obejmie EBI w ramach planu Junckera.

Hudak poinformował, że to pierwszy projekt finansowany w UE w ten sposób.

Przewozy Regionalne przeznaczą 200 mln zł z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny na zakup i modernizację taboru kolejowego.

PKP PLK: 175 mln euro kredytu z EBI

Również PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w piątek umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) na dwa odcinki Rail Baltica zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł.

EBI udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej. - Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok pasażerowie pociągów zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne - podkreślono w komunikacie PKP PLK.

- To projekt o prawdziwie europejskim wymiarze i z silnym naciskiem na działania na rzecz klimatu - mówi, cytowany w komunikacie, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność banku w Polsce Vazil Hudák. Wyraził zadowolenie z zawarcia umowy z PKP PLK, "ponieważ dzięki tej inwestycji poprawi się jakość i wzrośnie częstotliwość usług przewozów pasażerskich i towarowych w Polsce, co przyczyni się do znacznych oszczędności energii i obniżenia poziomu emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego".

Środki na poprawę komfortu podróży i sprawności przewozów towarowych

Jak tłumaczył w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystują środki uzyskane z EBI na poprawę komfortu podróży i sprawności przewozów towarowych m.in. w ramach projektu Rail Baltica. - PLK realizuje Krajowy Program Kolejowy wart ponad 66 mld zł, który istotnie usprawni system transportowy i wzmocni konkurencyjność kolei – dodał.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.

Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej

W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew i Czyżew – Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia. Jak wskazano w informacji prasowej, "wyeliminuje to jedyny odcinek jednotorowy pomiędzy Warszawą i Białymstokiem i cała linia pomiędzy miastami będzie dwutorowa".

Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii z Warszawy do Białegostoku Rail Baltica, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie Warszawa - Białystok z 2 godz. 26 minut do poniżej 2 godz. Prace pozwolą na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania – pasażerowie zyskają nowoczesne perony z czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie zyskają także 16 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji.

Inwestycja poprawi również znacząco warunki dla przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji linii i zlikwidowaniu ograniczeń prędkości zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła w korytarzu TEN-T – a pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/godz.

W ramach współpracy EBI i PLK od 2001 roku podpisano z bankiem 16 umów o wartości ok. 2,8 mld euro na współfinansowanie i prefinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych z udziałem grantów Unii Europejskiej.

IAR/PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej