Przedświąteczne zakupy: uwaga na chwyty marketingowe
Zdrowy rozsądek i umiar - o te cechy najtrudniej podczas dużych przedświątecznych zakupów. Szczególnie, gdy dyskonty kuszą nas klimatycznym wystrojem oraz przecenami. Podczas odwiedzania sklepów warto pamiętać o tym, by w torbach wynosić jedynie potrzebne rzeczy.
2016-12-23, 07:40
Posłuchaj
Psycholog biznesu, Alicja Grochowska zwraca uwagę, że specjaliści od reklamy w hipermarketach wykorzystują wszystkie zmysły klientów. Ich celem jest stworzenie klimatu sprzyjającego zakupom: "Z jednej strony muzyka - klimat świąt wytwarzają amerykańskie piosenki. Z drugiej strony bodźce wzrokowe: dekoracje, budząca się nostalgia do dzieciństwa. Część centrów handlowych emituje też zapachy przypominające o świętach. To wszystko działać ma na nasze zmysły" - zauważa Grochowska.
Postawa świadomego konsumenta
Ekspertka wskazuje, że sposobem na efektywne zakupy może być na przykład uprzednie sporządzenie listy produktów. Istotne jest też, by przed ich kupnem porównywać, pytać i konsultować. To postawa świadomego konsumenta - dodaje Alicja Grochowska: "To osoba, która czyta etykiety i wie co kupuje. To jest klient, który w pewnym stopniu zdaje sobie sprawę z działania mechanizmów marketingowych. Całkowicie nie zdajemy sobie z tego sprawy nigdy" - wyjaśnia ekspertka.
Według sondażu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeciętna polska rodzina wyda na organizację Świąt Bożego Narodzenia niemal 1,5 tysiąca złotych.
IAR, awi
REKLAMA
REKLAMA