Elektryczne autobusy to zysk, czy dodatkowy koszt?

Polskie miasta coraz chętniej przesiadają się na niskoemisyjny transport publiczny. Inwestują w nowe autobusy elektryczne i nowe linie tramwajowe.

2017-08-17, 12:58

Elektryczne autobusy to zysk, czy dodatkowy koszt?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: meowKa/Shutterstock.com

Posłuchaj

O tym, czy transport publiczny powinien być elektryczny w radiowej Jedynce (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

I choć jak mówi dr Maciej Sokołowski z Instytutu Analiz, Badań i Certyfikacji - taki transport to wciąż pewnego rodzaju nowość - to jednak jest to trend światowy i Polska się także w ten nowy trend wpisuje, coraz większa liczba samorządowców kupuje pojazdy o napędzie elektrycznym.

- Na razie są to większe samorządy, które zarządzają taborem miejskim. Zmiany dotyczą zakupu taboru elektrycznego i przebudowy istniejącej infrastruktury. Ważnym czynnikiem jest fakt, że te zmiany pozwalają działać na rzecz czystego powietrza, a to ważny aspekt w dyskusji o smogu. Tego typu pojazdy nie zanieczyszczają powietrza, są przyjazne dla środowiska – wyjaśnia.

Elektryczne autobusy są nadal drogie, ale…

Ale niestety ze względu na to, że ich produkcja wciąż nie jest masowa mają bardzo wysoką cenę - są nawet dwukrotnie droższe od zwykłych autobusów - jednak jak mówi Adrian Furgalski z zespołu doradców TOR taki zakup w dłuższej perspektywie będzie się miastom opłacał.

- Bardzo się opłaca, koszty użytkowania są znacznie niższe. W zależności od modelu i stopnia wykorzystania roczna oszczędność z tytułu użytkowania autobusu hybrydowego lub elektrycznego to jest od 1/3 do połowy kosztów autobusu spalinowego. Mówimy również o korkach, mówimy o zgonach w Polsce z tytułu zanieczyszczenia powietrza, to jest prawie 50 tys. osób rocznie, to są również straty dla gospodarki. Zatem nie tylko koszty użytkowania samego autobusu, ale również koszty w szerszym aspekcie są istotne – przekonuje gość.  

REKLAMA

Styczeń tego roku był szczególnie dokuczliwy w kwestii smogu. Niestety fatalny wpływ zanieczyszczenia powietrza na zdrowie mieszkańców potwierdzają statystyki. GUS opublikował dane wskazujące na wzrost liczby zgonów w Polsce. Najgorszym miesiącem był styczeń, w którym zmarło ponad 44 tysiące ludzi, czyli o 11 tysięcy więcej niż w 2016.

Miliardy euro z UE

Dodatkowo na zakup elektrycznych autobusów samorządy mogą liczyć na duże wsparcie unijne.

- Jest program wspierania polskich producentów i miast w zakupie tych pojazdów i na to jest sporo pieniędzy. Z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko mamy ponad 2,3 mld euro. W regionalnych programach jest 1,5 mld euro – wylicza.

Rząd również dołoży

A już we wrześniu do wykorzystania będą nowe środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej między innymi na zakup nowych autobusów elektrycznych czy budowę stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego.

REKLAMA

- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje przeznaczyć 200 mln zł na dotacje i pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego na zakup i budowę infrastruktury służącej tworzenia transportu elektrycznego – mówi.

Według planów resortu rozwoju do 2021 roku po polskich drogach ma jeździć około tysiąca elektrycznych autobusów i zdaniem ekspertów to są realne założenia. Obecnie pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny kursują po ulicach m.in. Inowrocławia, Warszawy, Krakowa, Lublina i Jaworzna.

Justyna Golonko, abo


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej