Możesz zawsze jeździć nowym samochodem. Ile to kosztuje i czy się opłaca?
Chcesz mieć nowy samochód co kilka lat, nie wydając na to fortuny? Teraz to możliwe, pytanie tylko czy się opłaci i na co zwrócić uwagę podpisując umowę?
2017-08-18, 12:02
Płacenie grubych pieniędzy za samochód odchodzi do lamusa. Teraz sprzedawcy proponują niską miesięczną ratę, a potem wymianę pojazdu na nowy. Mechanizm jest podobny do umowy, którą zawieramy z operatorem telefonii komórkowej, jednak samochód nigdy nie staje się naszą własnością.
- To jest bardzo opłacalne rozwiązanie. Nie potrzeba mieć samochodu na własność, by móc z niego korzystać. Najważniejsza dla użytkownika jest mobilność, bez potrzeby przywiązywania się określonego środka transportu – wyjaśnia Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.
Ile wynosi miesięczna opłata?
W ramach umowy leasingu konsument ponosi miesięczną opłatę. W sumie zapłacimy różnicę między wartością początkową auta, a wartością rezydualną, czyli końcową. Zatem opłaty pokryją utratę wartości auta w takcie trwania umowy.
- Użytkownik w trakcie umowy leasingu nie spłaca 100 proc. wartości samochodu, a jedynie tę część która wynika z utraty jego wartości rynkowej – wyjaśnia rozmówca.
REKLAMA
To firma leasingowa określa jaka będzie końcowa wartość auta.
Konsument ponosi również kosz ubezpieczenia, które wcześniej musi zostać zaakceptowane przez leasingodawcę.
Na co uważać podpisując umowę?
Podpisując umową powinniśmy zwrócić uwagę na sytuacje, w których zobowiązujemy się do spełnienia konkretnych warunków, szczególnie istotny jest stan końcowy pojazdu.
- Warto zwrócić uwagę, czy umowa określa maksymalny przebieg pojazdu lub narzuca inne ograniczenia dotyczące eksploatacji. Kluczowy jest też stan samochodu, który zobowiązujemy się zwrócić. Powinniśmy mieć świadomość, które uszkodzenia według umowy są naturalne, czyli wynikają z normalnego zużycia pojazdu, a które są nadmierne i za takie zużycie grożą nam dodatkowe opłaty – wyjaśnia dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.
REKLAMA
Pojazdy to dopiero początek
W Polsce leasing konsumencki to dopiero raczkujący rynek, statystyki są pomijalne. W innych krajach ten rodzaj usługi stanowi średnio 20 proc. rynku leasingu.
- Rozwój tego rynku będzie następował wraz z poszerzaniem się oferty leasingodawców – dodaje Andrzej Sugajski.
Tymczasem przedsiębiorstwa bardzo chętnie korzystają z tej formy finansowania. Leasing operacyjny jest szczególnie popularny w przypadku sprzętu biurowego, czy maszyn budowlanych.
Anna Borys
REKLAMA
REKLAMA