Polski rynek cydru w stagnacji. Potrzeba nowej strategii rozwoju
W 2016 roku wyprodukowano w Polsce około 10 milionów litrów cydru, a wartość tego rynku sięgnęła 100 mln zł. Ale dotąd szybko rozwijający się polski rynek cydrów już drugi rok z rzędu jest w stagnacji.
2017-10-07, 12:52
Posłuchaj
Prezes firmy Ambra Robert Ogór mówi, że w tym roku sprzedaż, a co ta za tym idzie produkcja, raczej nie będzie wyższa niż w poprzednim roku. - Rok 2017 to kolejny rok stagnacji rynku cydru - dodaje.
Niespełnione cydrowe obietnice
Pierwsze butelki przemysłowo produkowanych cydrów pojawiły się w sklepach w 2013, a Polakom obiecywano, że na sklepowych półkach wkrótce pojawi się wiele rodzajów tego napoju. Tak się jednak nie stało i w tym właśnie Robert Ogór upatruje jedną z przyczyn zastoju na tym rynku. - Moim zdaniem właśnie brak spełnienia obietnicy produkcji bogactwa cydrów naturalnych, regionalnych i różnych specjałów cydrowych, było pierwszym powodem wyhamowania rozwoju rynku - podkreśla prezes Ambry.
Potrzeba strategii rozwojowej
Zdaniem Roberta Ogóra, potrzebna jest strategia rozwoju rynku cydru w Polsce, bazująca na produktach regionalnych. W jego opinii powinna ona być oparta o trzy filary: ochronę naturalnej receptury, inwestycje wspierające sadownictwo oraz o promocję tego napoju w kraju i za granicą.
Produkty regionalne są trendy
Konsumenci w Polsce i na świecie rzeczywiście chętniej sięgają po droższe, ale lepsze produkty regionalne. Może więc i nasi producenci cydrów powinni wziąć ten trend pod uwagę.
Jedynka, Elżbieta Mamos, md
REKLAMA