Unijna dyrektywa nakłada nowe obowiązki na ubezpieczycieli. Klienci otrzymają więcej informacji
Unijna dyrektywa IDD, dotycząca dystrybucji ubezpieczeń, nakłada na ubezpieczycieli nowe obowiązki. To między innymi większe wymogi informacyjne wobec klientów i obowiązek dopasowania produktu do ich potrzeb. Dyrektywa wejdzie w życie w lutym przyszłego roku.
2017-10-12, 18:54
Posłuchaj
Jak mówił w Polskim Radiu 24 Wojciech Rabiej z PwC, ta dyrektywa wpisuje się w ogólny trend zmian w prawie, zakładających większe dbanie o klienta. - Dyrektywa IDD dokładnie to ma na celu. Klient powinien być dobrze poinformowany, mieć dopasowane do swoich potrzeb produkty ubezpieczeniowe i dostawać najlepszą z jego punktu widzenia ofertę. Jej wejście w życie zostało postanowione już w 2016 roku, z dwuletnim okresem przejściowym. Luty przyszłego roku to moment, kiedy ta dyrektywa powinna być przeniesiona na grunt prawa każdego z krajów członkowskich, w tym również Polski - powiedział Wojciech Rabiej.
Oferta najkorzystniejsza dla klienta
Jak dodał, po wejściu w życie nowych przepisów ubezpieczyciele będą musieli zastanowić się, jak sprofilować swoją ofertę i jak ułożyć sobie współpracę z pośrednikami. - Jednym z elementów dyrektywy jest wymóg ułożenia modelu wynagrodzeń w taki sposób, żeby pośrednik, sprzedając nam polisę, musiał kierować się interesem klienta, a nie wysokością wynagrodzenia - podkreślił ekspert PwC.
Będą kary za niestosowanie się do dyrektywy
Termin wdrożenia dyrektywy upływa 23 lutego 2018 roku. Niedostosowanie się do nowego prawa wiąże się z sankcjami dla dystrybutorów ubezpieczeń. Kara dla osoby prawnej może wynieść nawet 5 procent przychodu, a dla osoby fizycznej około 3 milionów złotych.
NRG, Polskie Radio 24, Sylwia Zadrożna, md
REKLAMA