Polskie firmy stawiają na innowacje w przetwórstwie rolno-spożywczym
Przemysł rolno-spożywczy Unii Europejskiej to około 300 tysięcy firm, w których pracują ponad 4 miliony osób. Rosnąca konkurencja zmusza do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Coraz częściej opracowują je polskie firmy.
2017-11-02, 14:52
Posłuchaj
Jedną z nich jest Pomona Company, która przygotowała serię produktów z takich owoców jak jagody czy aronia, które zawierają korzystne dla zdrowia antocyjany. Szef spółki Aleksander Mackiewicz wyjaśnia, że te pożyteczne substancje, które działają antyrakowo, będą mogły być teraz dostarczane konsumentom w przystępnej, sypkiej formie.
Pomona Company współpracuje w tej sprawie z Instytutem Ogrodnictwa w Skierniewicach, który przeprowadził badania nowych produktów. Aleksander Mackiewicz liczy, że wkrótce zawarte zostaną pierwsze kontrakty handlowe na nowe produkty.
Technologia made in Poland
Ilona Domagała z Future Food International - polskiej spółki z kapitałem szwajcarskim, podkreśla, że produkt wytworzony przez jej firmę spotkał się z pozytywną oceną Polskiego Urzędu Patentowego. - Jesteśmy jedynym producentem na świecie, który konfekcjonuje produkty lepkie i klejące w kapsułce 7-gramowej, w otoczce kolagenowo-żelatynowej - mówi. Ilona Domagała dodaje, że technologia spotkała się z dużym zainteresowaniem na świecie - już teraz jest wykorzystywana w USA, Niemczech, Belgii i Francji. Wkrótce także polskie produkty pojawią się w Czechach i Wielkiej Brytanii, a być może także w Norwegii i Szwecji.
Marek Marzec z IFS, międzynarodowej instytucji zajmującej się standaryzowaniem produktów zaznacza, że wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jest obecnie niezbędne, aby osiągnąć sukces na rynku. - Żywność w podstawowej postaci wielu producentów potrafi robić. Ale zaoferowanie nawet podstawowych produktów w odpowiednim opakowaniu i dołożenie do tego koncepcji marketingowej daje szanse na podbijanie nowych rynków - mówi Marek Marzec.
NRG, Jedynka, Dariusz Kwiatkowski, md