Na kolei będzie szybciej i bezpieczniej
4 miliardy zł z Programu Infrastruktura i Środowisko, które dziś otrzymała zostaną przeznaczone na instalację systemu komunikacji cyfrowej, dzięki której zwiększy się prędkość składów, komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
2017-12-29, 16:37
Posłuchaj
Druga inwestycja to prace modernizacyjne na linii Częstochowa - Zawiercie. Dofinansowanie unijne do obu projektów wyniesie 1,5 miliarda zł - poinformowały resorty rozwoju oraz infrastruktury i budownictwa.
System komunikacji cyfrowej, który PKP Polskie Linie Kolejowe zainstaluje prawie za 3,5 miliarda zł na 14 tysiącach kilometrów pozwoli pociągom poruszać się płynnie po sieciach kolejowych poszczególnych państw Unii Europejskiej.
- W tym finansowanie ze środków unijnych wyniesie 1,36 mld zł. Dzięki tym pieniądzom wprowadzimy europejski system zarządzania ruchem kolejowym. W efekcie zmian zwiększy się płynność poruszania się pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych, nastąpi integracja poruszania się pociągów między Polską i innymi krajami Unii Europejskiej. Chodzi o wyeliminowanie zmian lokomotyw i załóg. Inwestycja obejmuje 14 tysięcy linii kolejowych, w tym budowę prawie 11 tysięcy kilometrów światłowodu - powiedział wiceminister rozwoju, Witold Słowik.
Kolej przyspieszy
Wartość drugiej inwestycji - na linii Zawiercie - Częstochowa - to prawie 470 mln zł. Unijne dofinansowanie to prawie 200 milionów zł.
- Inwestycja obejmuje łącznie modernizację 44 km linii kolejowych na terenie Śląska. W wyniku zrealizowanych prac pociągi pasażerskie ten odcinek mają pokonywać z prędkością do 160 km/h, pociągi towarowe do 120 km/h i dzięki temu zwiększy się przepustowość. Poprawią się również warunki bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przede wszystkim pasażerowie będą bardziej zadowoleni - dodał Witold Słowik.
Kluczowe jest bezpieczeństwo
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa podkreślił znaczenie pierwszej z umów dla bezpieczeństwa polskich kolei.
- Priorytet jaki kładziemy na kwestie bezpieczeństwa jest w pełni realizowany i systemowo spójny. Ta druga mniejsza umowa pokazuje również wszystkie dodatkowe priorytety, czyli dbałość o pasażera, podniesienie komfortu podróży po przez skrócenie jej czasu, podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Wszystkie te elementy wspólnie stanowią ramy i założenia realizowane w Krajowym Programie Kolejowym – wyjaśnia.
Kluczowa jest efektywność
Ważne, że dobrze i skutecznie wykorzystywane są pieniądze europejskie - powiedział wiceminister rozwoju, Jerzy Kwieciński.
Transport kolejowy, po sektorze drogowym, jest drugim największym beneficjentem europejskich pieniędzy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie na lata 2014-2020 z tego programu ma do dyspozycji 5 miliardów euro, czyli około 21 miliardów zł.
Natomiast cały budżet środków unijnych na kolej w latach 2014-2020 to 10,5 miliarda euro. W 2018 roku te pieniądze zostaną przeznaczone między innymi na modernizację dworców i unowocześnienie taboru kolejowego.
Aleksandra Tycner, abo