Wskaźnik klimatu konsumenckiego w grudniu w dół
Wskaźnik klimatu konsumenckiego TNS Consumer Index w grudniu 2017 r. miał wartość 4,1 pkt. W porównaniu do listopada spadł o 0,5 pkt - wynika z cyklicznego badania firmy Kantar TNS.
2018-01-09, 20:45
Dodatnia wartość TNS Consumer Index oznacza przewagę odsetka ocen pozytywnych nad odsetkiem negatywnych. Składają się na niego dwa podwskaźniki - sytuacji ekonomicznej kraju oraz optymizmu gospodarstw domowych. Spadek wartości wskaźnika TNS Consumer Index miesiąc do miesiąca spowodowany jest pogorszeniem się wskaźnika postrzegania sytuacji ekonomicznej kraju – spadek o 2 pkt. Natomiast wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych – po ponad dwukrotnym spadku w ubiegłym miesiącu, poprawił się o 1,1 pkt.
Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wyniósł w grudniu 3,4 pkt. Jak ocenia Kantar TNS, do jego pogorszenia przyczyniły się przede wszystkim gorsze notowania oceny obecnej sytuacji ekonomicznej w kraju - spadek o 4 pkt., ale także oceny zmian sytuacji ekonomicznej w kraju - o 1 pkt i prognozy sytuacji ekonomicznej w kraju - o 2 pkt.
Lepsza ocena kondycji finansowej gospodarstw domowych
Natomiast wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych - po miesięcznym wzroście o 1,1 pkt. wyniósł 4,9 pkt.
Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju jest średnią arytmetyczną różnicy odpowiedzi pozytywnych i negatywnych na trzy pytania dotyczące kondycji ekonomicznej Polski: o ogólną sytuację ekonomiczną kraju, o to czy jest ona lepsza czy gorsza czy taka sama jak rok temu, oraz o przewidywaną sytuację za rok. Wskaźnik może przyjmować wartości od -100 do +100. Im wyższa (dodatnia) jest jego wartość, tym bardziej pozytywne są oceny sytuacji ekonomicznej.
Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych wyliczany jest identycznie na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: o porównanie sytuacji gospodarstwa do tej sprzed roku oraz o prognozę tej sytuacji za rok. TNS Consumer Indeks jest uśrednioną wartością tych obu tych wskaźników.
PAP, awi