Dyrektywa RODO. Duże zmiany dla firm
Za niecałe cztery miesiące zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Tymczasem większość firm nie jest świadoma, jakie dokładnie zmiany RODO wprowadza.
2018-01-29, 19:31
Posłuchaj
Jak mówi doktor Edyta Bielak-Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, to ostatni dzwonek na zapoznanie się z nowymi przepisami. Przedsiębiorca musi się precyzyjnie zorientować, jakie dane osobowe są mu potrzebne do realizacji celów działalności, jak długo musi je przetwarzać i komu wolno mu je udostępniać. I wreszcie - przygotować się pod względem technologicznych do nowych obostrzeń.
- To nie jest tak, że wszyscy przedsiębiorcy będą musieli stosować najnowocześniejsze zabezpieczenia na rynku. Mają one być adekwatne do ryzyka, jakie u danego przedsiębiorcy może się pojawić - dodaje.
Zabezpieczenia mają być też adekwatne do rodzaju przechowywanych danych - w zależności od tego, czy są to dane osobowe, czy może informacje o stanie zdrowia, wyznaniu czy poglądach politycznych.
Przedsiębiorcy mogą mieć problemy
Dr Bielak - Jomaa podkreśla, że dla przedsiębiorców problemem może być brak konkretnych i precyzyjnych wytycznych i wskazówek. Rozporządzenie w tej sprawie nie daje gotowych rozwiązań, a obowiązek określenia wymogów technicznych, a potem ich wdrożenia. spada w tym przypadku na administratora.
Rozporządzenie zacznie obowiązywać 25 maja. Na razie nie zostały uchwalone przepisy wdrażające RODO do polskiego porządku prawnego.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Karolina Mózgowiec, md