Dyrektywa RODO. Duże zmiany dla firm
Za niecałe cztery miesiące zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Tymczasem większość firm nie jest świadoma, jakie dokładnie zmiany RODO wprowadza.
2018-01-29, 19:31
Posłuchaj
Jak mówi doktor Edyta Bielak-Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, to ostatni dzwonek na zapoznanie się z nowymi przepisami. Przedsiębiorca musi się precyzyjnie zorientować, jakie dane osobowe są mu potrzebne do realizacji celów działalności, jak długo musi je przetwarzać i komu wolno mu je udostępniać. I wreszcie - przygotować się pod względem technologicznych do nowych obostrzeń.
- To nie jest tak, że wszyscy przedsiębiorcy będą musieli stosować najnowocześniejsze zabezpieczenia na rynku. Mają one być adekwatne do ryzyka, jakie u danego przedsiębiorcy może się pojawić - dodaje.
Zabezpieczenia mają być też adekwatne do rodzaju przechowywanych danych - w zależności od tego, czy są to dane osobowe, czy może informacje o stanie zdrowia, wyznaniu czy poglądach politycznych.
Przedsiębiorcy mogą mieć problemy
Dr Bielak - Jomaa podkreśla, że dla przedsiębiorców problemem może być brak konkretnych i precyzyjnych wytycznych i wskazówek. Rozporządzenie w tej sprawie nie daje gotowych rozwiązań, a obowiązek określenia wymogów technicznych, a potem ich wdrożenia. spada w tym przypadku na administratora.
Rozporządzenie zacznie obowiązywać 25 maja. Na razie nie zostały uchwalone przepisy wdrażające RODO do polskiego porządku prawnego.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Karolina Mózgowiec, md
REKLAMA