Rozpoczyna się modernizacja Portu Gdańsk

Pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym – to dwie największe inwestycje o wartości ok. 600 mln zł, które Port Gdańsk realizuje przy 85-proc. dofinansowaniu z UE.

2018-03-29, 15:22

Rozpoczyna się modernizacja Portu Gdańsk
port w Gdańsku. Foto: KacperKowalski.pl Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podpisali umowy z inżynierami kontraktów, którzy będą nadzorować wszelkie prace związane z projektami realizowanymi w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę). Prace związane z tymi projektami Port Gdańsk prowadzi od 2013 roku.

- Dzięki planowanym inwestycjom Port Gdańsk ma szansę stać się największym bałtyckim portem - podkreślił prezes Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG), Łukasz Greinke. Planowane jest pogłębienie toru wodnego do 12 metrów, a w części kanału Kaszubskiego do 10,8 metra. W ramach tego projektu zmodernizowanych ma być też ok. 5 km nabrzeży – Nabrzeże Oliwskie, Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeże Mew, Nabrzeże Dworzec Drzewny oraz Nabrzeże Zbożowe wraz z fragmentem nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście. Dzięki inwestycjom do Portu Wewnętrznego będą mogły wpływać większe statki.

Przebudowa terminali 

W ramach rozbudowy i modernizacji sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym ma być przebudowana m.in. ul. Budowniczych Portu Północnego oraz zbudowany parking dla samochodów ciężarowych przy ul. Portowej. Prezes zaznaczył, że przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym ma zapewnić bezkolizyjny dostęp do największych terminali.

REKLAMA

Greinke zwrócił uwagę, że port kończy już ostatnie przetargi na wykonawców poszczególnych zadań. - W przypadku większości ogłoszonych przetargów zostały już otwarte oferty - dodał. ZMPG planuje, że do końca czerwca wyłoni i ogłosi wykonawców wszystkich zadań budowlanych. Prace muszą być zakończone do końca 2020 roku.

Szansa dla regionu

Konsorcjum firm: Tractebel Engineering (lider), Przedsiębiorstwa Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST oraz Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego odpowiadać będzie za nadzór nad pogłębieniem toru wodnego i modernizacją nabrzeży. Prezes Tractebel Engineering SA, Jarosław Krzyżanowski przyznał, że konsorcjum uważa ten projekt za bardzo ważny i który będzie miał wpływ nie tylko na rozwój Portu Gdańsk, ale i całego regionu. Wyjaśnił, że funkcja inżyniera kontraktu związana jest z wykorzystaniem funduszy publicznych.

Sweco Consulting będzie zarządzać i nadzorować przebudowę układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Umowy z Inżynierami obejmują zarządzanie i nadzór nad realizacją zadań, a także monitoring, raportowanie, gromadzenie dokumentów i danych do pełnej kontroli realizacji inwestycji, jak również jej rzeczowego i finansowego rozliczenia.

REKLAMA

W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Port jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do jego głównych zadań należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej.

PAP, kw, NRG 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej