EKG w Katowicach: decyzja ws. likwidacji lotniska Chopina zapadła już w 2010 r.
- Decyzja o zamknięciu lotniska Chopina na Okęciu w Warszawie zapadła nie teraz, czy rok wcześniej, ale w 2010 r., powiedział Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia w Katowicach, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
2018-05-14, 19:38
Posłuchaj
Jak wyjaśnia, stało się tak po odbiorze studium wykonalności Centralnego Portu Lotniczego, w którym obudowano port Chopina, zmieniając go w węzeł drogowy. I nie ma możliwości jego dalszej rozbudowy.
− Decyzja zapadła i to co spadło na nas, to jej realizacja, jeśli nie chcemy zadowolić się pozostaniem lotniczym skansenem, mówi wiceminister.
Trwają analizy dotyczące środowiska i aspektów ekonomicznych budowy CPK w określonych lokalizacjach
Pytany o Centralny Port Komunikacyjny podkreśla, że to olbrzymie przedsięwzięcie, które wymaga synchronizacji wielu działań.
I zapowiada, że w najbliższym czasie odebrane zostaną analizy lokalizacyjne wyznaczające obszar badań środowiskowych.
REKLAMA
Kończą się analizy dotyczące wielkości i aspektów ekonomicznych inwestycji
− Kończą się analizy i badania obejmujące prognozy ruchu, określające wielkość portu, niebawem zostanie rozpisany konkurs na studium wykonalności projektu, dodaje wiceminister.
Są dwie lokalizacje lotniska, związane ze Stanisławowem
Pytany o referendum, które ma być przeprowadzone w Stanisławowie w gminie Baranów dotyczące budowy portu, odpowiada, że nie ma ono charakteru wiążącego, ale uświadamia, ile jest do zrobienia aby uświadomić mieszkańcom korzyści z budowy.
Potwierdza, że obie lokalizacje są w bezpośredniej bliskości Stanisławowa.
Budowa CPK ma kosztować 35 mld zł
Pytany o finansowanie inwestycji, której realizacja kosztować ma ok. 35 mld zł mówi, że finansowanie będzie pochodzić ze środków publicznych i unijnych.
REKLAMA
− Przewidujemy różne metody finansowania – w tym na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. Decyzji jeszcze nie ma, ale będą one podyktowane dwoma warunkami: opłacalnością oraz korzyściami dla gospodarki, mówi pełnomocnik.
Czy CPK powstanie z chińską pomocą?
Pytany o tropy chińskie, czyli możliwość włączenia się do budowy CPK inwestorów z Pekinu odpowiada, że niewątpliwie polskim atutem jest lokalizacja na wschodniej flance Unii Europejskiej, stąd opłaca się nam skupiać ruch na wschód, zwłaszcza dalekowschodni.
− Ruch w tą stronę jest najbardziej rozwijającym się segmentem transportu lotniczego, natomiast „do tanga trzeba dwojga”, stąd przy deklarowanym zainteresowaniu tak strony polskiej jak i chińskiej i synergiach związanych z budową CPK i Koncepcją Pasa i Szlaku, to jest jeszcze dużo drogi przed nami aby mogło to się stać rzeczywistością, mówi Mikołaj Wild.
Sylwia Zadrożna, jk
REKLAMA
REKLAMA