Handel nie stracił na wolnych niedzielach: wzrosła sprzedaż, szczególnie małych sklepów
Jak wynika z danych GUS oraz Polskiej Izby Handlowej, niehandlowe niedziele nie zaszkodziły branży. W maju wzrosła sprzedaż detaliczna oraz hurtowa. Wzrosła też sprzedaż w małych sklepach.
2018-06-25, 13:56
Obroty w handlu detalicznym, niewyrównane sezonowo, w maju 2018 r. wzrosły o 4,7 proc. rdr, po wzroście o 4,3 proc. w kwietniu - podał w poniedziałek GUS.
Wzrosła też sprzedaż hurtowa
Jak informuje GUS, sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych w maju tego roku wzrosła o 9,5 proc. rok do roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 1,8 proc..
Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw hurtowych w maju 2018 r. wzrosła o 8,2 proc. rdr, a mdm wzrosła o 2,6 proc.
Sprzedaż sklepów małoformatowych w maju wzrosła rdr o 6,9 proc.
Sprzedaż detaliczna sklepów małoformatowych w maju 2018 r. wzrosła o 6,9 proc. rdr, a w ujęciu mdm wzrosła o 11,7 proc. - wynika z szacunków Polskiej Izby Handlu.
REKLAMA
Rośnie wartość sprzedaży i transakcji w małych sklepach
"W maju 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 11,7 proc. wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10 proc. W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9 proc., choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie. W roku poprzednim wzrost w maju w stosunku do kwietnia wyniósł 7 proc." - napisano w komentarzu.
"Wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym zarówno w ujęciu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca udało się osiągnąć mimo 5 dni objętych ograniczeniami handlu – w maju oprócz dwóch niehandlowych niedziel (z czego w jedną wypadały dodatkowo Zielone Świątki, w wyniku ograniczenia handlu w niedziele sklepy nie działały tylko 13 maja). Mieliśmy również święta 1 i 3 maja oraz Boże Ciało, które wiązały się z długimi weekendami" - dodano.
Z szacunków wynika, że w maju 2018 r. klienci wydawali na zakupy w placówkach małego formatu średnio 13,75 zł, czyli o prawie 2 proc. więcej niż w kwietniu.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
NRG, PAP, jk
REKLAMA